Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Platthorn

Roccia Nera

Platthorn    3345m

Platthorn med Mettelhorn i baggrunden, set fra Unter Gabelhorn SE-grat

Platthorn med Mettelhorn i baggrunden, set fra Unter Gabelhorn SE-grat (SW).

Platthorn er kulminationspunktet for den lange grat, der begrænser Zermatt mod vest. Bjerget kan meget let bestiges i forbindelse med en bestigning af Mettelhorn, og bestiges sjældent for sin egen skyld.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1328 Randa og 1348 Zermatt
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3, R.613ff

A) W-graten fra Zermatt via Trift og Furggji. 5 timer, L, 1739hm.
  Dette er den mest benyttede rute, der helt frem til overgangen ved Furggji er til fælles med normalvejen på Mettelhorn.
  Fra centrum af Zermatt, 1606m, fører flere stier op langs begge sider af Triftbach og mødes ved udmundingen af Triftbachs slugt ovenfor byen. Herfra fører en bred og god sti stejlt gennem flere serpentiner op til det lille gasthaus Edelweiss på Alterhaupt (1961m), 45 min. Edelweiss ligger som en ørnerede over Zermatt, har dansk-schweiziske forpagtere og er bestemt et besøg værd. Fra Edelweiss fortsætter den brede sti videre op ovenfor Triftbach, krydser denne på en naturlig bro (Stellistein) og fører videre op til Hotel Trift (2337m) med overnatningsmulighed, 1 time. Bag hotellet fortsætter stien op til græsterrasserne ved Vieliboden, hvor den deler sig. Den venstre sti fører op mod Rothornhütte, men vi vælger den højre, der stiger op over den brede sæter og videre op til Triftchumme. I den bageste ende af denne højdal stiger man op gennem en karakteristisk rullestensflanke af hvid kalksten langs sydsiden af Platthorn og når i jævn stigning op til Furggji, sadlen mellem Platthorn og Furgghorn, som man når lidt ovenfor og øst for laveste punkt (ca. 3190m), 2½ time. Herfra let op over graten til toppen af Platthorn, 20 min. Ialt 5 timer i opstigning, 2½ time i nedstigning.

B) S-graten fra Zermatt via Trift og Wisshorn. 5½ time, L, 1739hm.
  Sydgraten kan være en alternativ rute til ruten op gennem Triftchumme, der godt kan være lidt ensformig.
  Fra centrum af
Zermatt, 1606m, følger man rute A) frem til begyndelsen af Triftchumme (ca. 2740m), 3 timer. Man krydser bækken og stiger ad en utydelig sti mod øst op over græs og blokke og når op på Platthorns lange sydgrat umiddelbart nord for Wisshorn (2911m), ½ time. Nu følger man den lange grat mod nord. Graten er bred og let og fører frem til P.3189, hvor graten bliver smal og mere markeret. Man kan enten stige videre direkte op over graten i let klatring eller omgå vanskelighederne venstre om over lette blokke og grus. Til sidst stiger man op over et klippeparti til højeste punkt, 2 timer. Ialt 5½ time i opstigning, 3 timer i nedstigning.