Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Unterrothorn

Roccia Nera

Unterrothorn    3103m

Unterrothorn med Oberrothorn i baggrunden set fra Höhbalmenweg

Unterrothorn med Oberrothorn i baggrunden set fra Höhbalmenweg (W).

Unterrothorn er nok den mest uinteressante af alle de bjergtoppe man kan bestige fra Zermatt, og alligevel er det en af de toppe der hyppigst får besøg. Hvilket skyldes svævebanen der ankommer hvert 10. minut. Der er restaurant m.v. på toppen, og man bør bemærke, at størsteparten af skiltene i området blot kalder toppen for 'Rothorn', hvilket godt kan forvirre, med tanken på det andet og højere 'Rothorn' blot halvanden km borte.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1348 Zermatt og 1328 Randa
Fører: SAC Walliser Alpen bind 5

A) NW-graten (Ritzengrat) fra Zermatt via Tufteren. 4 timer, L, 1497hm.
  Dette er den eneste rute på Unterrothorn som kan siges at have en smule interesse, primært fordi denne grat ikke er nævneværdigt berørt af skiområdet under toppen, men også fordi man på denne rute har nogenlunde fast klippe under fødderne. Der fører sti eller stispor hele vejen til toppen.
  Fra Zermatt, 1606m, krydser man Mattervispa langs med Gornergratbanen, passerer forbi Sunnegga-Expressen og fortsætter op til Bennen, hvorfra en sti fører op over bjergsiden. Man krydser en bred grusvej, passerer gennem Tiefenmatten, hvorefter man atter støder på den brede grusvej, som man følger til Patrullarve, 2000m, 1 time. Videre ad grusvejen til det hyggelige Waldgasthaus Tufteren, 2215m, ½ time, hertil også på 20 min. fra Sunnegga. Fra Tufteren fortsætter man mod nordøst ad en en bred panoramasti med flot udsigt over Mattertal, holder til højre hvor denne deler sig i to parallelle stier, og stiger snart op i Tufterchumme. Hvor stien krydser Tufterchumme til dennes nordside forlader man hovedstien, sætter kurs mod SE (markeret med skilt) og stiger op over Ritzengrat, først i zigzag langs gratens nordside, senere oppe på selve gratryggen. Med stigende højde flader graten ud og bliver bredere, og man kan her gå hvor man vil. Man når således toppen af Unterrothorn uden nogen vanskeligheder, 2 timer. Ialt 4 timer i opstigning, 2 timer i nedstigning.

B) S-flanken fra Fluhalp via Roter Bodmen. 2 timer, L, 485hm.
  Denne rute er ikke anbefalelsesværdig på grund af den kraftige nedslidning af området efter vinterens skiløb. Men ønsker man at gå på Unterrothorn fra Fluhalp er dette den eneste brugbare rute.
  Fra Fluhalp, 2618m, følger man den udmærkede sti ned til Stellisee, 2537m, 15 min. Umiddelbart efter søen stiger man til højre op over en utydelig sti i retning mod Unterrothorn, når så op på en bredere sti der kommer fra Blauherd, og følger denne mod højre op gennem Roter Bodmen i retning mod Furggji. Hele denne flanke består af grus og klipper uden vegetation, og stierne kan være noget utydelige, idet de ødelægges hver vinter af pistmaskinerne. Man når således op i Furggji, 2981m, hvorfra der kun er 20 min. op over den brede pist til toppen, 1½ time. Ialt 2 timer i opstigning, 75 min. i nedstigning.