Start  >  Bjergbestigning  >  Bjerghytter  > Arbenbiwak

Opdateret 17-02-05
Matterhorn over Riffelsee

Arbenbiwak    3224m

Arbenbiwak er beliggende på en lille moræneø for foden af Ober Gabelhorns sydvæg. Udgangspunkt for bestigning af Mont Durand og Ober Gabelhorn.
Pasovergange: Ingen praktisk anvendelige pasovergange.
Bygget: 1976
Kapacitet: 15 personer
Vinterrum: Ja, altid åbent
Ejer: SAC sektion Zermatt
Telefon: Hytten ubetjent
Tilgang fra Zermatt: Fra Zermatt (1606m) går man til byens sydlige udkant, passerer Matterhornbanens dalstation på den modsatte bred og følger herefter en bred sti, der i en behagelig hældning stiger op langs marker og gennem en åben lærkeskov til den lille landsby Zmutt (1936m), hvor der også er overnatningsmulighed, 1½ time. Ovenfor Zmutt fortsætter en mindre sti nord om den lille opdæmmede sø frem til det sidste udsted Chalbermatten (2105m), 45 min. Henved 500m senere deler stien sig og man vælger den højre, der fører op under en klippevæg for til sidst at stige op over denne ved siden af et lille vandfald. Man når således op på et lille, græsklædt plateau ved udmundingen af Arbental (2327m), 45 min. Herfra fører hovedstien videre op langs Zmuttgletscher i retning af Schönbielhütte, og umiddelbart efter at have passeret Arbenbach følger man en grov vej op langs denne til en slusestation længere oppe ad bækken. Her stiger man op på den usædvanligt markerede moræne Arbengandegge, som man følger op til et moræneplateau for foden af Arbengletscher med adskillige bivuakpladser (2892m), 1½ time. Stien bliver nu gradvist mere utydelig og fører op mod Arbengletscher. Man når op til en lille klippevæg, der bestiges fra højre mod venstre (trin af II°, rød markeringspil). Denne klippevæg kan også omgås til højre gennem en stejl og løs grusrende. Fra toppen af klippevæggen krydser man et lille grusplateau og når så ud på Arbengletscher. Denne er temmelig spaltefyldt, og man krydser den i retning af den vestlige kant af det klippefremspring som hytten står på. Man klatrer op på klippefremspringet nær denne vestlige kant (rød markeringspil) og følger en sti, som udhugget i klippen og forsynet med stålkabler krydser til højre op over klippefremspringet til hytten, 1 time. Ialt 6 timer fra Zermatt, 4 timer i nedstigning.