Start  >  Bjergbestigning  >  Bjerghytter  > Weisshornhütte

Opdateret 17-02-05
Matterhorn over Riffelsee

Weisshornhütte    2932m

Den lille Weisshornhütte ligger temmelig udsat, trykket af det mægtige Weisshorn Udgangspunkt for bestigning af Weisshorn.
Pasovergange: Ingen praktisk anvendelige pasovergange.
Bygget: 1900
Kapacitet: 30 personer
Vinterrum: Ja, altid åbent
Ejer: SAC sektion Basel
Telefon: +41 (027) 967 12 62
Tilgang fra Randa: Fra Randa (1408m) krydser man Mattervispa til den lille samling huse ved Eien. Umiddelbart bag hytterne fører en god sti i zigzag op gennem skoven i sydlig retning mod Rötiboden. Umiddelbart før Rötiboden drejer man til højre i zigzag direkte op over bjergsiden og frem til Jatz (2280m), 2½ time. Fra Jatz mod WSW op over den græsklædte bjergside frem til en bæk, der kommer ned fra Wisse Schijen. Bækken løber i en lille lavineslugt og kan til langt ind i sommeren være delvist dækket af sne. Man krydser bækken, det være sig ved trædesten, hen over snebroen eller nogen gange tilmed under sneen (!) til den anden side (2472m), ½ time. Nu videre op over græshængene ved Hohlicht til hytten, 1½ time. Ialt 4½ time fra Randa, 2 timer i nedstigning.

Tilgang fra Atermenzen: Fra Camping Attermenzen (1420m) krydser man Mattervispa og følger grusvejen ned langs floden ca. 300m. Ved et lille kapel drejer man skarpt til venstre og stiger op over bjergsiden. Stien er til at begynde med næsten skjult i græsset, men bliver snart bedre og fører stejlt op over klippevæggen, enkelte steder hugget ud i klippen. Langs med stien er der en halv snes steder anbragt små kapeller, der nærmest gør ruten til Atermenzens 'Kapellenweg'. I ca. 1620m deler stien sig og man vælger den højre, der følger den øverste rand af sæteren ved Schaliachern og efter en række serpentiner fører op over mindre stejlt terræn til Schaliberg (2000m), 1½ time. Ved den første hytte fører en smal sti skarpt til venstre og videre i nordlig retning op til Jatz, hvor man støder til den ovennævnte rute (2280m), 45 min. Herfra videre ad denne rute til Weisshornhütte, 2 timer. Ialt 4½ time fra Atermenzen, 2 timer i nedstigning.