Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Weisshorn

Roccia Nera

Weisshorn    4506m

Weisshorn NE-flanke set fra Säldgalen

Weisshorn NE-flanke ved solopgangstide set fra Säldgalen (E), i baggrunden til venstre Schalihorn.

Weisshorn bliver af mange betegnet som det smukkeste bjerg i Alperne. Weisshorn har form som en regelmæssig pyramide, hvis tre flanker giver et vidt forskelligt billede: den dobbelte SE-væg med sine mange pillarer, den massive W-væg der tårner sig op over Ar Pitetta, samt ikke mindst den smukke sneklædte NE-væg, der har givet bjerget sit navn. Der findes ingen lette ruter på Weisshorn, og alle ruter er meget lange.

Førstebesteget: 1861 (E-graten)
Kort: Blad 1328 Randa
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3, R.672ff

A) SE-graten fra Weisshornhütte. 8 timer, ZS, III°, 1574hm.
  Den teknisk letteste rute på Weisshorn er en lang rute som absolut ikke skal undervurderes. Det anbefales kraftigt at vende om i tide hvis man ikke kan holde tidsplanen. Ikke desto mindre en flot rute på en lang og eksponeret grat.
  Fra Weisshornhütte, 2932m, fører en god sti frem til kanten af Schaligletscher. Man krydser horisontalt østarmen af denne gletscher til en lille couloir, der gennembryder klippebåndet som adskiller gletscherens østarm fra den centrale del af Schaligletscher, 1 time. Man stiger op gennem denne korte couloir, og på gletscheren ovenfor holder man mod højre og stiger op langs det fornævnte klippebånd til en lille sneskulder. Denne sneskulder fortsætter i en bred kam, som man følger op langs med et snefelt til klippevæggen ovenfor. Her holder man let mod venstre og klatrer op over de løse klipperibber (II°) til SE-graten, som man når ved P.3914, 3 timer. I hele etapen fra den lille sneskulder til grathøjden er der risiko for stenslag! Nu følger man graten, som det første lange stykke vej består af en takket og forrevet klippegrat, hvor man i afvekslende klatring i fast klippe (III°) overskrider alle klippetårnene, med undtagelse af det sidste, en karakteristisk nål, som man omgår til højre (N). Lochmatterturm, et af de første tårne, kan dog også volde problemer hvis man ikke er lang nok til at nå grebet, i det tilfælde må man kaste rebet over en fremspringende næse eller omgå tårnet til venstre (S). Man når således frem til snegraten i ca. 4050m, 1-2 timer. Denne er til at begynde med smal og vægtet, men bliver snart bredere og lettere. Omkring 4300m stejler graten til, og man passerer en tværgående spalte, som evt. omgås højre om. I gratens øverste del følger man gratkanten eller, hvis denne er iset, klipperanden umiddelbart til venstre, og når således frem til toppen af Weisshorn, 2 timer. Ialt 8 timer i opstigning, 5-6 timer i nedstigning.

B) NNW-graten fra Cabane de Tracuit. 8 timer, ZS+, IV°, 1250hm.
  En meget flot og elegant rute, der har alle vanskelighederne koncentreret midtvejs i ruten. Det bemærkes at ruten er næsten lige så vanskelig i nedstigning som i opstigning, hvorfor nedstigning i dårligt vejr bør finde sted ad SE-graten.
  Fra Cabane de Tracuit, 3256m, stiger man op langs med den venstre (W) bred af Turtmanngletscher, passerer umiddelbart under nordfoden af Tête de Milon og stiger så direkte op over en stejl sneflanke til Weisshornjoch, 4058m, 2½ time. Fra passet fører en smal og til dels vægtet snegrat frem til det første klippetårn, 4203m, ½ time. Hertil er der ingen vanskeligheder i ruten, men her ændrer ruten fuldstændig karakter, idet de næste ca. 400m ad graten byder på temmelig vanskelig klatring. Man foretager en første 20m abseil ned fra tårnet, fortsætter ad graten, og abseiler så yderligere 15 meter ned. Man fortsætter langs venstre kant af graten til man har passeret et grattårn, hertil er klatringen jævnt III°. Nu fortsætter man ad gratkanten til Grand Gendarme, der enten kan bestiges ved at krydse 5-6 meter til venstre og følge en kaminagtig diedre til toppen (IV°) eller ved at krydse en hel reblængde til venstre, stige direkte op over en delikat passage (IV+°) og traversere videre, bagom gendarmens højeste punkt. Oppe på gratkanten igen stiger man nu let ned til en lille snesadel ved sydfoden af gendarmen, ca. 4270m og slut på vanskelighederne, 3½ time. Fra den lille snesadel fører en spændende og afvekslende snegrat videre, overskrider et lille klippeparti og fører til toppen af Weisshorn, 1½ time. Ialt 8 timer i opstigning.

Weisshorn NE-flanke set fra Säldgalen.