Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Ludwigshöhe

Roccia Nera

Ludwigshöhe    4341m

Parrotspitze, Ludwigshöhe, Corno Nero og Piramide Vincent set fra Liskamm

Parrotspitze, Ludwigshöhe, Corno Nero og Piramide Vincent set fra Liskamm (W). Nedenfor og til højre for Corno Nero ses det diminutive Balmenhorn.

Ludwigshöhe er et ganske upåfaldende bjerg, og ville næppe blive besteget særlig ofte, hvis ikke det var fordi toppen var over de magiske 4000 meter. Ludwigshöhe er dog alligevel en geografisk vigtig top, idet den ligger præcist på vandskellet mellem Gorner-, Lis- og Sesia dalene. Grænsen mellem Schweiz og Italien drejer her skarpt mod nordvest, således at toppene syd for Ludwigshöhe alle ligger på italiensk grund.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1348 Zermatt og 294 Gressoney
Fører: SAC Walliser Alpen bind 4

A) NW-graten fra Rifugio Gnifetti via Lisjoch. 2½ time, WS, 730hm.
  Den letteste rute og det nærmeste valg. hvis man vil have en enkelt top med under opstigning mod Margheritahytten.
  Fra Rifugio Gnifetti (3611m) stiger man mod øst ned på det store firnfelt og stiger her mod nord. Man fortsætter i samme retning ud på Ghiacciaio del Lis og passerer først Piramide Vincent og senere Balmenhorn venstre om (W). Ovenfor Balmenhorn lader man ruten til Lisjochs laveste punkt ligge til venstre, og holder i stedet mere mod NE og stiger op i en lille sadel i Ludwigshöhes NW-grat (4246m), 2 timer. Herfra let op over den brede snegrat til toppen, 20 min. Ialt 2½ time i opstigning, 1½ time i nedstigning.

B) SW-flanken fra Balmenhornbiwak via Zurbriggenjoch. 45 min, WS, 174hm.
  Fra bivuakhytten på Balmenhorn vil man vælge denne mere direkte rute.
  Fra Balmenhornbiwak, 4167m, stiger man mod nordøst, omgår Corno Nero venstre om til Zurbriggenjoch, og fortsætter direkte op over den ikke særlig stejle SW-flanke på Ludwigshöhe. Man når op til NW-graten lidt til venstre for toppen og følger graten til højeste punkt. Ialt 1 time i opstigning, ½ time i nedstigning.

C) N-flanken fra Parrotspitze via Colle Delle Piode. 45 min, WS, 58hm.
  Er man i færd med at overskride disse mindre Monte Rosa-toppe fra nord mod syd vælger man denne rute.
  Fra toppen af Parrotspitze, 4432m, stiger man ned over vestgraten og videre mod SW ned i Colle delle Piode eller Piodejoch, passet mellem Parrotspitze og Ludwigshöhe, 4283m, 20 min. Herfra direkte op over nordflanken til NW-graten, som man når lidt til højre for toppen, hvorefter man følger graten til højeste punkt, 20 min. Ialt 45 min. fra Parrotspitze, 1 time i modsat retning.