Start  >  Vandring  >  Sverige  >  Jämtland  > Sverige på langs,

Sverige på langs

Etape 25: Gäddede - Kittelfjäll

163km, 9 dage*
I grænselandet mellem Jämtland og Lappland finder vi nogle af de mest øde områder i den svenske fjeldverden, og på denne tur kan man således være temmelig sikker på at have store dele af fjeldene for sig selv. På denne vandretur krydser vi tværs over Norra Borgafjällen og Marsfjället, og til afveksling er der også længere afsnit af turen der forløber gennem lavlandet eller åben fjeldskov. Med udgangspunkt i Gäddede i Ströms Vattudal forløber ruten i det meste af den første halvdel omkring eller lidt under trægrænsen, for derefter på turens anden halvdel at stige i højden op over de to nævnte fjeldpartier, inden den stiger ned og afslutter denne etape i Kittelfjäll, beliggende ved et biløb til Ångermanälven.

Bestigningsmuligheder undervejs: Nuorte-Sjnjaptja (1132m), Gruoneke (1427m) og Marsfjället (1590m).

Langt det meste af ruten forløber ad markerede sommerstier med undtagelse af strækningen Slipsikstugan-S. Stornäs (23km på 5. og 6. dagen) som forløber ad umarkeret sti, herunder en mindre del udenfor sti, samt strækningen S. Stornäs-Fatmomakke (14km på 7. dagen) som forløber ad landevej.
Kort: Fjällkartan blad Z1 Stekenjokk-Gäddede og AC4 Fatmomakke-Saxnäs.

*) Det skal bemærkes, at man med udgangspunkt København skal beregne yderligere en dags transport for at nå frem til Gäddede samt tilsvarende en ekstra dag til hjemrejsen fra Kittelfjäll. Fra København skal man således beregne ialt elleve dage.

Henrejse

Fra København med nattog til Stockholm og videre med dagtog til Östersund. Herfra kører bus til Gäddede med skift i Strömsund, samlet rejsetid knap 20 timer. Med en tidlig afgang fra Malmö kan hele rejsen dog også gøres på en dag.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Gäddede - Holmsjön, 15km
Dag 2: Holmsjön - Balkesbuorke, 22km
Dag 3: Balkesbuorke - Lejarälven, 18km
Dag 4: Lejarälven - Raukasjö, 22km
Dag 5: Raukasjö - Bijje Fäskonjaure, 22km
Dag 6: Bijje Fäskonjaure - Stornässundet, 13km
Dag 7: Stornässundet - Marsfjällskåtan, 21km
Dag 8: Marsfjällskåtan - Durrenjukke, 21km
Dag 9: Durrenjukke - Kittelfjäll, 9km

Hjemrejse

Fra Kittelfjäll med bus til Vännäs med skift i Vilhelmina og Åsele. Fra Vännäs videre med nattoget til Stockholm, hvorfra man endelig tager eksprestoget til København, samlet rejsetid cirka 23 timer afhængigt af ventetid ved bus- og togskift.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Gäddede - Holmsjön, 15km

Vi ankommer med bussen til Gäddede og påbegynder straks vandringen. Vi følger landevejen mod Blåsjön til Gäddedes nordlige udkant, hvor vi drejer op ad en skovvej der fører frem til et rengærde ved Njeljebuolta, 7km. Herfra fortsætter en vandresti mod NE og krydser tværs over Gukkesniesa (Lillfjället), der netop ligger over trægrænsen, 10km. Vi fortsætter ned på den anden side og vandrer gennem fjeldskov og moser frem til Holmsjön, denne etapes første overnatningsplads (695m), 15km.

Dag 2    Holmsjön - Balkesbuorke, 22km

Fra Holmsjön fortsætter vandringen mod NW i let nedstigning til Bleriken, 4km. En bro krydses og vi fortsætter mod N gennem fjeldskoven, kommer kortvarigt op på fjeldet under Norra Avardos stejle østvæg og stiger så ned til Väktarmon, 14km, hytte. Vandrestien fortsætter videre mod NE op over fjeldet, passerer gennem passet mellem Årjel Sjnjaptja og Göletstjålte og fører så ned til Sjnjaptjajaure, 19km. Denne lille dal krydses og stien fører herefter op til passet Balkesbuorke med en hytte der tjener som overnatningssted (980m), 22km. Herfra mulighed for bestigning af Nuorte-Sjnjaptja, 1132m, knap 2km op og ned.

Dag 3    Balkesbuorke - Lejarälven, 18km

På trediedagen vandrer vi mod N ned fra passet, krydser afløbet fra Sipmesjaure på en bro, 4km, og fanger herefter stien der kommer fra Sipmesjaure og fører til Ankarede. Vi følger denne sti mod venstre, krydser op over Rörskuokere (Rödfjället) og når så ned til Ankarede, 15km. Herfra følger vi stien der fører op langs Lejarälven, og umiddelbart før stien forlader elven, i nærheden af Lejarfallet, slår vi lejr for natten (475m), 18km.

Dag 4    Lejarälven - Raukasjö, 22km

Fjerdedagen er en tur gennem lavlandet uden nævneværdige højdestigninger. Fra Lejarälven fortsætter stien videre gennem skoven, der gradvist giver plads for en åben fjeldskov afvekslende med moser. Vi når frem til Tjärnbäcken hvor vi møder stien der kommer fra Ankarvattnet, 8km, hytte. Vi følger denne sti mod E og når efter en lang vandring over plateauet frem til Sannarån, som vi krydser over en bro, 18km. Til sidst vandrer vi ud langs bredden af Raukasjön og når frem til udstedet af samme navn, hvor vi slår lejr for natten (520m), 22km.

Dag 5    Raukasjö - Bijje Fäskonjaure, 22km

Fra Raukasjö fører en sti mod NE op på Norra Borgafjällen, og vi følger denne så langt som til Slipsikstugan, 11km - en km forinden, ved broen over Slipsikån har vi krydset lensgrænsen fra Jämtlands til Västerbottens len. Frem hertil har vi kun fulgt markede stier, men ved Slipsikstugan drejer vi mod E og følger en umarkeret sti uden videre højdeændringer hen over Borgafjället. Vi vandrer syd om Autjojaure og når frem til Bijje Fäskonjaure (Övre Fiskonsjön), hvor vi i nærheden af renvogterstuen slår lejr for natten (880m), 22km.

Dag 6    Bijje Fäskonjaure - Stornässundet, 13km

Denne dag er utvivlsomt den, der byder på mest eventyr. Indledningsvis er der fra denne lejrplads mulighed for at bestige Gruoneke, der med 1427m er et af Norra Borgafjällens højeste bjerge, godt 9km op og ned. Af hensyn til denne mulighed er den resterende dagsmarch bevidst holdt kort, til gengæld bliver vandringen indledt med et par timer i stiløst terræn. Vi vandrer mod NE frem til Fiskonbäcken, som vi følger nedstrøms til ca. 780m, hvorefter vi holder højden frem til den forfaldne Butjervuomekåte, 5½km. Herfra fører en utydelig sti gennem Röskalet og stiger så ned til S. Stornäs, hvor vi møder landevejen der kommer op fra Saxnäs, 12km. Vi følger nu landevejen frem til broen over Stornässundet, i nærheden af hvilken vi nok kan finde en lejrplads for natten (545m), 13km.

Dag 7    Stornässundet - Marsfjällskåtan, 21km

Efter gårsdagens spændende ture er ruten her på syvendedagen noget mindre inspirerende, idet vi en stor del af dagen skal følge landevejene. Først krydser vi Stornässundet og vandrer ad landevejen mod Klimpfjäll så langt som til Kultsjölandet, 6km, og her drejer vi til højre og følger bivejen frem til Fatmomakke, 13km. Bivejen løber ud i en ny vandresti langs bredden af Fatmomakkeviken, krydser Tjäpsjukke over en bro, 15km, og stiger så op langs Rodinsbäcken til Marsfjällskåtan der tjener som overnatningssted (980m), 21km.

Dag 8    Marsfjällskåtan - Durrenjukke, 21km

Vi er nu ved at nærme os afslutningen af denne tur, men inden da skulle vi gerne have besteget Marsfjället, der er det mest imponerende bjerg på denne etape. Marsfjället er 1590m højt og kan bestiges på godt 11km op og ned, men for at spare på højdemetrene vil det være en fordel at lægge den videre vandretur direkte i forlængelse af bestigningen. Således følger vi fra Marsfjällskåtan først den markerede sti mod E til toppen af Marsfjället, 6km. Fra toppen stiger vi ned over NNW-graten til en sadel, holder derefter højden idet vi traverserer den følgende tops sydflanke mod vest, og laver så herefter en jævn nedstigning i NW-lig retning for at ramme stien mellem Marsfjällskåtan og Blerikstugan i ca. 1100m højde over for Dåeristjakke, 11km. Har man besteget Marsfjället uden sæk eller ønsker man at springe denne bestigning over kan man i stedet følge stien fra Marsfjällskåtan direkte hertil og således spare 5km. I begge tilfælde følger man herfra stien videre mod NE og når således ned til Blerikstugan (hytten aflåst 5/5-15/6), 16km. Nu følger vi vandrestien videre mod NE, når frem til Rissjön, og på terrasserne under Borkafjället, ved Durrenjukkes bækløb, finder vi en sidste overnatningsplads (820m), 21km.

Dag 9    Durrenjukke - Kittelfjäll, 9km

Fra lejrpladsen fortsætter vi ad vandrestien gennem passet mellem Borkafjället og Vallentjålte, og stiger så ned til Långselet, som vi krydser over en bro, 7km. På den anden side fører stien op til Kittelfjäll, 9km, hvor man ud over busstop finder hotel og vandrerhjem.