Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Garde de Bordon

Roccia Nera

Garde de Bordon    3310m

Garde de Bordon med Moiry-gruppen til højre, set fra Corne de Sorebois

Garde de Bordon med Moiry-gruppen til højre, set fra Corne de Sorebois (N).

Garde de Bordon er et ikke videre kendt bjerg på den kam der adskiller Val de Zinal fra Val de Moiry. Ikke desto mindre er det et bjerg man ikke kan undgå at bemærke når man er i Zinal, idet bjergets mere end fem km lange kam udgør hele den bjergside der afgrænser Zinal mod vest. Længdeoverskridningen af bjerget er en lang tur med flotte udsigter.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1327 Evolène
Fører: SAC Walliser Alpen bind 3

A) NNW-graten (Soreboisgrat) fra Zinal. 5½ time, L, 1635hm.
  Dette er den mest interessante rute på bjerget, som byder på mange flotte udsigter undervejs. Mange vil dog forkorte turen ved brug af svævebanen til Sorebois.
  Fra Zinal, 1675m, følger man landevejen til broen i byens sydlige udkant, 15 min. Man krydser broen og følger herefter grusvejen der i stejle serpentiner slynger sig op over græsflanken. Man passerer gården Le Chiesso, 1992m, hvorfra vejen i lidt ringere stand fortsætter i nordvestlig retning op til svævebanestationen Sorebois, 2438m, 1¾ time. Fra Sorebois fører vejen videre mod vest og op til Corne de Sorebois' E-grat. Vejen fortsætter langs sydsiden af graten og fører op til Col de Sorebois, 2835m, 1¼ time. Nu følger man den brede og lette grat mod syd. Graten består overvejende af grus og skifer og har ingen tekniske vanskeligheder. Godt halvvejs, ved P.3049, skal man dog forcere en lille klippevæg der bedst bestiges direkte (tydeligt synlig på fotoet), alternativt kan væggen omgås til højre ved en længere omvej. Herefter uden vanskeligheder til højeste punkt, 2 timer. Ialt 5½ time i opstigning, 3½ time i nedstigning.

B) NNW-graten fra Sorebois. 3½ time, L, 872hm.
  Ovennævnte rute kan selvfølgelig forkortes ved at tage svævebanen til Sorebois i stedet for at vandre op fra Zinal.
  Fra
Zinal med svævebanen til Sorebois, 2438m, hvorfra man følger ovennævnte rute til Col de Sorebois og videre til toppen af Garde de Bordon. Ialt 3½ time i opstigning, 2½ time i nedstigning.

C) NNW-graten fra Moiry. 3½ time, L, 1060hm.
  Endelig kan Garde de Bordon også nås let fra Moiry, og kan kombineres med ruten fra Zinal/Sorebois til en form for overskridning.
  Fra holdepladsen på
Moiry-dæmningen, 2250m, fører en tydelig sti mod nordøst op over flere serpentiner. Stien tager herefter en mere nordlig retning og fører uden muligheder for at tage fejl op til Col de Sorebois, 2835m, 1½ time. Herfra som i rute A) til toppen af Garde de Bordon, 2 timer. Ialt 3½ time i opstigning, 2½ time i nedstigning.

D) E-flanken og SE-graten fra Zinal over La Lé. 5½ time, L+, 1635hm.
  En fuldstændig overskridning af Garde de Bordon kan foretages ved at kombinere en af ovenstående ruter med denne, der dog i større udstrækning passerer gennem stiløst terræn. I juli 2004 udgik et større bjergskred fra gratens øvre del, hvorfor færdsel her bør ske med forsigtighed. Ruten foretages i øvrigt bedst i nedstigning.
  Fra
Zinal, 1675m, følger man landevejen til broen i byens sydlige udkant, 15 min. Man krydser broen og følger herefter grusvejen mod syd langs floden og videre i stejl opstigning mod Le Vichiesso. Man krydser en bæk og vælger kort herefter en sti, der fortsætter stejlt op mod højre og bl.a. fører til en gammel kobbermine. Man lader dog minen ligge til højre og fortsætter opad. Hvor man kommer ud af skoven deler stien sig i en venstre gren der fører mod Petit Mountet og en højre der fører mod La Lé og Sorebois, 2142m. Man vælger den højre og møder snart endnu en sti der kommer fra Petit Mountet, 1½ time (hertil også fra Petit Mountet med overnatningsmulighed på ½ time). Man følger nu stien i mange små serpentiner mod vest op til hytten Crevache, 2466m, ½ time. Herfra fortsætter man uden sti mod NW op over græs, senere ral, og når til sidst Garde de Bordons SE-grat midtvejs mellem P.3195 og P.3274, 2 timer. Nu følger man graten over P.3274 til Col de Bordon, 3189m. En spids klippe omgås ad stispor til venstre, hvorefter lette klipper fører til højeste punkt, 1 time. Ialt 5½ time i opstigning, 3½ time i nedstigning.
Alternativ: det er også muligt at foretage direkte nedstigning til Moiry-siden ved fra toppen at stige direkte mod syd ned over stejle ralhæng og klipper. Man når således ned i Comba Rossa som man følger ned til søen P.2349 hvorfra en grusvej fører til Moiry. Denne nedstigning kan gøres på 2½-3 timer, men ruten kan ikke anbefales i opstigning.