Start  >  Bjergbestigning  >  Guide  >  Index  > Oberrothorn

Roccia Nera

Oberrothorn    3415m

Oberrothorn set fra Bösentrift

Oberrothorn set fra Bösentrift (NW), med Monte Rosa og Liskamm delvist skjult i disen i baggrunden.

Oberrothorn er kendt for at være den højeste vandretop i Alperne, og sandt er det da også, at man under normale forhold ikke vil finde vanskeligheder med at bestige bjerget, idet en bred og veltrådt sti fører hele vejen til toppen. Oberrothorns position i midten af Zermatts dalkedel gør bjerget til et usædvanligt godt udsigtspunkt, og kommer man til Zermatt første gang bør man afgjort bestige Oberrothorn for at få et overblik over dalens mange muligheder for bjergbestigning.

Førstebesteget: ukendt
Kort: Blad 1348 Zermatt og 1328 Randa
Fører: SAC Walliser Alpen bind 5

A) S-flanken fra Zermatt via Tufteren og Tufterchumme. 5 timer, L, 1809hm.
  Dette er nok den længste rute på Oberrothorn, men alligevel den jeg vil anbefale mest, idet man ad denne rute ser landskaberne fra mange forskellige vinkler. Der er undervejs flere muligheder for at afkorte turen ved hjælp af bjergbanerne.
  Fra Zermatt, 1606m, krydser man Mattervispa langs med Gornergratbanen, passerer forbi Sunnegga-Expressen og fortsætter op til Bennen, hvorfra en sti fører op over bjergsiden. Man krydser en bred grusvej, passerer gennem Tiefenmatten, hvorefter man atter støder på den brede grusvej, som man følger til Patrullarve, 2000m, 1 time. Videre ad grusvejen til det hyggelige Waldgasthaus Tufteren, 2215m, ½ time, hertil også på 20 min. fra Sunnegga (kabeltog). Fra Tufteren fortsætter man mod nordøst ad en en bred panoramasti med flot udsigt over Mattertal, holder til højre hvor denne deler sig i to parallelle stier, og stiger snart op i Tufterchumme. Dette er en temmelig øde og stenet dal, og kontrasten mellem Tufteralp og Tufterchumme er slående. Man stiger helt ind i bunden af dalen og når så op i passet Furggji mellem Unterrothorn og Oberrothorn, ofte under passage af en større snefane, 2981m, 2½ time. Hertil også på et kvarter fra svævebanestationen på Unterrothorn. Fra Furggji stiger man let ned på den anden side og krydser så ad en god sti op over Oberrothorns sydflanke for til slut at nå toppen fra sydøst, 1 time. Ialt 5 timer i opstigning, 3 timer i nedstigning.

B) S-flanken fra Zermatt via Findelalp. 4½ time, L, 1809hm.
  Denne rute er mere direkte end den ovenstående, men ikke nær så spændende. Opstigningen fra Findelalp til Furggji vanskeliggøres af den af vinterskiløbet fuldstændig nedslidte bjergside, og denne rute kan derfor bedst anbefales i nedstigning.
  Fra Zermatt, 1606m, krydser man ned over floden, drejer til højre forbi North Wall Bar og videre stik syd ad en lille gyde. Hvor denne munder ud i en større vej følger man denne et kort øjeblik og stiger så op til venstre ad en god sti. Denne krydser Gornergratbanens spor, munder ud i en grusvej og fører i adskillige serpentiner op til Zum Stein (1887m), 45 min. Vejen fører videre op til landsbyen Findeln med et lille kapel (2051m), ½ time. Man vandrer nu op over Findelalp, en charmerende grønklædt dalside med en fremragende udsigt op mod Findelgletscher og de omgivende bjerge, men man bør også kigge bagud og nyde synet af Matterhorn, som herfra ses fra sin flotteste side. Man passerer gennem Eggen (2177m) og fortsætter langs Findelgletschers gamle, nu græsklædte moræner. Idet man passerer nedenom svævebanestationen Blauherd holder man mod venstre og stiger op mod Stellisee, der om sommeren byder på en højtliggende bademulighed, 75 min. Umiddelbart før søen stiger man til venstre op over en utydelig sti i retning mod Unterrothorn, når så op på en bredere sti der kommer fra Blauherd, og følger denne mod højre op gennem Roter Bodmen i retning mod Furggji. Hele denne flanke består af grus og klipper uden vegetation, og stierne kan være noget utydelige, idet de ødelægges hver vinter af pistmaskinerne. Få meter under Furggji møder man rute A), som man følger til toppen af Oberrothorn, 2 timer. Ialt 4½ time i opstigning, 2½ time i nedstigning.

C) S-flanken fra Fluhalp via Roter Bodmen. 2½ time, L, 878hm.
  Fluhalp er det nærmeste udgangspunkt for Oberrothorn hvis man undlader at benytte bjergbanerne, men desværre forløber størsteparten af ruten herfra i et temmelig trøstesløst terræn.
  Fra Fluhalp, 2618m, følger man den udmærkede sti ned til Stellisee, 2537m, 15 min. Umiddelbart efter søen stiger man til højre op over en utydelig sti i retning mod Unterrothorn, når så op på en bredere sti der kommer fra Blauherd, og følger denne mod højre op gennem Roter Bodmen i retning mod Furggji. Hele denne flanke består af grus og klipper uden vegetation, og stierne kan være noget utydelige, idet de ødelægges hver vinter af pistmaskinerne. Få meter under Furggji møder man rute A), som man følger til toppen af Oberrothorn, 2 timer. Ialt 2½ time i opstigning, 1½ time i nedstigning.

D) W-flanken fra Unterrothorn via Furggji. 1½ time, L+, 434hm.
  Dette er den absolut korteste rute på Oberrothorn, som dog ikke kan anbefales om sommeren, idet flanken består af løst grus og rullesten. Om vinteren er det derimod en udmærket rute, som takket være det højtliggende udgangspunkt på Unterrothorn er ganske velegnet til at prøve kræfter med en første vinterbestigning.
  Fra Unterrothorn, 3103m (svævebane fra Zermatt), stiger man ned over den brede og flade østflanke til Furggji, 2981m, 15 min. Hertil også ad en af ovennævnte ruter. Fra Furggji stiger man herefter op over Oberrothorns vestflanke, idet man det første lange stykke holder sig tæt på flankens sydlige begrænsningskant. Flanken hælder 35-40°, og nær toppen stiger man direkte mod højeste punkt, hvor man om vinteren som oftest skal passere en vægte for at nå toppen, 75 min. Ialt 1½ time i opstigning, 1 time i nedstigning. Se vinter foto
her.

E) S-flanken fra Unterrothorn via Furggji. 1½ time, L, 434hm.
  Dette er den mest benyttede rute på Oberrothorn, men samtidig også den mindst spændende.
  Fra Unterrothorn, 3103m (svævebane fra Zermatt), stiger man ned over den brede og flade østflanke til Furggji, 2981m, 15 min. Herfra let ned på sydsiden og videre ad en god sti op over Oberrothorns sydflanke for til slut at nå toppen fra sydøst, 1 time. Ialt 1½ time i opstigning, 1 time retur.