Start  >  Bjergbestigning  >  Bjerghytter  > Bordierhütte

Opdateret 19-05-06
Matterhorn over Riffelsee

Bordierhütte    2886m

Bordierhütte ligger for foden af Klein Bigerhorn Udgangspunkt for bestigning af Balfrin, Bigerhorn, Ulrichshorn, Nadelhorn og Nadelgrat.
Pasovergange: Over Windjoch (3850m) til Mischabelhütte og Saas Fee.
Bygget: 1927
Kapacitet: 44 personer
Vinterrum: Ja, altid åbent
Ejer: SAC sektion Genève
Telefon: +41 (027) 956 19 09
Tilgang fra Gasenried: Fra Gasenried (1659m) følger man grusvejen forbi kapellet Schalbettu og frem til Riedbach, 15 min. Floden krydses*, og man stiger i halvåbent terræn op over adskillige serpentiner. I omkring 1850m møder man stien der kommer op fra St. Niklaus, og man følger nu denne i sydøstlig retning. Stien fører ind i en morænedal, og hvor skoven ophører når man frem til privathytten ved Alpja (2099m), 1 time. Efter hytten fører stien videre op over morænerne langs Riedgletschers vestside, et stejlere parti mellem 2500 og 2600m passeres ad en stribe serpentiner, og efter en stigende travers op gennem moræne og klippeblokke når man i ca. 2750m frem til Riedgletscher, 2 timer. Nu krydser man gletscheren til den modsatte side og går i land igen ovenfor gletscherknækket umiddelbart syd for hytten. En stejl opstigning gennem morænegrus efterfulgt af blokmark fører til hytten, ½ time. Ialt 4 timer fra Gasenried, 2½ time i nedstigning.
*) Bemærk: Pr. juli 2001 er det ikke muligt at krydse floden på det angivne sted, idet broen er revet væk under en springflod. Indtil broen retableres følger man i stedet grusvejen gennem to serpentiner til den atter møder floden ca. 100 meter højere oppe. Nu stiger man ca. 30 højdemeter op langs med floden til et stor klippe med påskriften 'Riedbach 1850m', hvor man når en sti, som følger en vandingskanal der afledes fra Riedbach. Cirka ti meter inde i skoven stiger en fin lille sti op over bjergsiden og møder en større sti, der kommer fra Grächen. Man følger nu denne sti mod højre gennem flere jordskredsrender og når til sidst op i det flade morænelandskab nedenfor Riedgletscher. Her kan floden krydses på en anden bro, og på den anden side fører en god sti uden nævneværdig stigning over Riedgletschers vestlige sidemoræne og når den oprindelige sti ca. ti minutter før Alpja. Denne omvej lægger ca. 20 min. til opstigningstiden.

Tilgang fra St. Niklaus: Fra St. Niklaus (1114m) krydser man Mattervispa umiddelbart nedenfor byen og stiger straks på den anden side op til højre ad en sti. Stien fører op til den bivej der forbinder husene på sydsiden af Riedbach med dalen. Man kan følge bivejen hele vejen op, men oftest skyder man genvej ad stierne der går direkte op gennem Studjini og langs skovbrynet syd for Tennje. Man når således den øverste samling huse i Helenen (1523m), 75 min. Herfra fører en sti ind i skoven og op på Riedgletschers gamle og skovklædte sidemoræne, som man følger frem til man omkring 1850m møder den ovennævnte sti fra Gasenried, 45 min. Nu fælles med denne rute til Bordierhütte, 3 timer. Ialt 5 timer fra St. Niklaus, 3½ time i nedstigning.