Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden midt

Etape 1: Mölle - Kullen - Åstorp
Skåneleden / Ås till Åsleden 0

59km, 3 dage
En af de populæreste vandreruter på Skåneleden er Ås till Åsleden, der begynder i Åstorp og slutter ved Østersøkysten. En logisk forlængelse af denne rute ville være at lade den begynde ved Kullen i stedet, hvilket denne rutebeskrivelse råder bod på. Fra Mölle følger ruten de veletablerede stier rundt på Kullaberg naturreservat og videre langs den stenede klippekyst til Jonstorp. Herefter mod syd ned til den særegne landskabsformation Svedberga Kulla, hvorfra man vandrer over Kullaslettens udstrakte landbrugsområder til Åstorp. Ruten kan uden vanskeligheder afkortes i Jonstorp hvorved man på halvanden dag passerer gennem den mest interessante del af dette område, alternativt kan man vandre ad Skåneleden nords Etape 1 til Ängelholm og Hallandsåsen.

Ruten er på Kullaberg markeret på forskellig vis fra Ransvik til Arild, herefter er der kun sporadisk markering til Svanshall. Mellem Svanshall og Åstorp er der ingen markeringer.
Kort: Gröna kartan blad 3C NV Helsingborg.

Udsigt langs Kullabergs nordkyst fra Bölsåkra-Tranekärr naturreservat.

Henrejse

Mellem Helsingborg og Mölle kører bus flere gange dagligt, ofte med busskift i Höganäs; rejsetid ca. en time.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Mölle - Skäret, 20km
Dag 2: Skäret - Svedberga, 17km
Dag 3: Svedberga - Åstorp, 22km

Hjemrejse

Mellem Åstorp og Helsingborg kører både bus og tog dagligt og hyppigt; rejsetid i begge tilfælde ca. 45 min.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Mölle - Skäret, 20km
   Allerede rejsen til Mölle er lidt af en oplevelse, hvor man kører på Kullabergs flade forland, der gradvist snævrer ind under de stejle klipper, og hvor Mölle er beliggende på den sidste stump fladland under bjergsiden. Fra busstationen vandrer man ned til havnen, hvorfra man følger kystvejen mod Kullen. Man passerer en gammel skanse ved Mölles badestrand og kommer så ind i naturreservatet ved et lille træskur, der tidligere fungerede som billethus. Adgangen til reservatet er i dag gratis for fodgængere, og man følger den gode sti langs kysten, enkelte steder op over stentrin og en trappe, og når frem til Ransvik, 2km, med kaffeservering om sommeren. Her stiger man op på parkeringspladsen og når her den rødmarkerede sti, der forløber ovenfor Kullens sydkyst, og som man følger videre mod vest. Kullen har i årtier været det mest benyttede træningsområde for danske klippeklatrere, og undervejs passeres en række af disse klatresteder. Stien når frem til Åkersberget, hvorfra stien fører op til Kullen Fyr, hvor der er vandpost, toilet og i sommerhalvåret kaffeservering, 5km. Herfra bør man unde sig selv at stige de 68m ned til Kullens Västra Fyr og Skånes vestspids. Tilbage samme vej til Kullen Fyr, 6km. Nu følger man asfaltvejen et kort øjeblik, men drejer inden parkeringspladsen til venstre ned på den blåmarkerede sti, der forløber langs Kullens nordkyst. Nu følger en lang og kuperet vandring ovenfor nordkysten med en fremragende udsigt over Skälderviken til Hallandsåsen på den anden side. Man når frem til Djupadal, en dyb sprækkedal, der krydser tværs over halvøen, 9km. Her ophører den blåmarkerede rute, og man stiger stejlt op på den anden side af dalen, hvor man snart støder på det første ruteskilt. Herefter vandrer man ad for det meste gode grusveje, idet man følger skiltene mod Arild. Der er flere forskellige muligheder, og man bør gøre sig selv den tjeneste at stige op på Håkull undervejs, 12km. Denne klippetop er med 188m højde Kullabergs højeste punkt, og et passende sted at holde frokost, da der herfra er vid udsigt til alle sider mod Höganäs, sundbyerne, Hallandsåsen og denne rutes endepunkt Söderåsen. På en god dag kan man se helt til Ven og bakkedragene ud for Halmstad.
   Efter Håkull går det overvejende ned ad bakke, og stien fortsætter syd om Kullabergs næsthøjeste punkt Sadeln. På bagsiden af denne, nær hjemstavnsgården Himmelstorp, kan man foretage en afstikker til den besynderlige, selvudråbte stat Ladonia, hvor kunstneren Lars Wilks siden 1980 har opført kunstværkerne Nimis og Arx, der i dag trækker 30.000 besøgende om året. Stien til Ladonia på den stejle nordkyst er markeret med gule N'er fra Himmelstorp, den sidste halvdel over en lang og stejl nedstigning. En afstikker til Nimis og Arx lægger ca. 3 km til dagens distance. Videre ad ruten mod Skäret kommer man ved Haga efterhånden ud til kysten igen. Man forlader her Kullabergs naturreservat, og ad en lille vej når man frem til Arild, netop ved den dekorative og ældgamle kro Rusthållargården, 17km. Fra Arild er der endvidere busforbindelse mod Jonstorp og Höganäs. Man følger nu hovedvejen forbi kirken indtil vejen drejer mod syd, og kort efter drejer man til venstre ad Nabbavägen. Denne kun let trafikerede vej fører parallelt med kysten frem til Skäret, hvor man passerer ned forbi havnen, 19km. Man følger nu vejen op ad bakken, og i et T-kryds drejer man til venstre og når kort efter vejens ende ved indgangen til Bölsåkra-Tranekärr naturreservat, 20km. Her er tiltænkt overnatning, enten i bivuak ned mod stranden eller i telt ved vendepladsen. Medlemmer af Dansk Bjergklub kan endvidere overnatte i klubbens hytte i nabolaget. Vand må dog under alle omstændigheder medbringes fra Skäret.
   Er man tidligt fremme kan man i førnævnte T-kryds i stedet følge vejen mod højre, hvor man kort efter når vel nok Sveriges mest berømte konditori hos Flickorna Lundgren, med både hyggelig gammeldags kaffestue og indendørs og udendørs terrasser. Priserne er høje, men så rigeligt kvaliteten og oplevelsen værd.

Dag 2    Skäret - Svedberga, 17km
   Efter denne første overnatning vandrer man ind i Bölsåkra-Tranekärr naturreservat, der blev afsat i 1985. En udmærket sti fører frem til et lille fiskerleje, men forsvinder umiddelbart på den anden side. Man vandrer nu et kort stykke stiløst langs kysten, passerer de sidste huse og kommer frem til en gammel bunker. Her søger man op i terrænet igen, hvor man ved et gærde atter støder på en sti videre frem, der her tilmed er markeret. Man følger nu denne sti forbi et gammelt stenbrud og når frem til Svanshall, 3km. Man følger de små lokale veje gennem landsbyen og søger så atter ud til stranden hvor man finder en lille sti, der på bagsiden af villakvartererne fører frem til Rekekroken og Jonstorp, 7km. I Jonstorp er der supermarked samt bus mod Ängelholm og Höganäs. Man har nu den mest interessante del af vandringen bag sig og kan afbryde her hvis man kun ønsker en todages tur, ellers kan man her tage en frokostpause inden man fortsætter. I Jonstorp er der også mulighed for at veksle over på en alternativ tilgang til Skåneleden nords Etape 1 mod Ängelholm og Hallandsåsen.
   Fra Jonstorp følger man den gamle landevej, krydser Görslövsån, 9km, og næsten helt frem til Oderbäcken. Kort før denne drejer man til højre, krydser hovedvej 112 og vandrer ad den øde landevej et par km indtil den munder ud i en lidt større vej, der følges til Gunnestorp Mölla, 13km. Denne henved hundrede år gamle mølle blev sat i stand i løbet af 1990'erne, og er i dag i fuld driftsklar stand. På onsdage i de fleste sommermåneder kan man opleve møllen i drift såfremt behov og vind er til stede. Man forlader møllen ad en bivej mod øst, og drejer efter en km til højre mod Farhult. Dagens mål, Svedberga Kulla tårner sig efterhånden op over det flade landskab, og hvor bivejen slutter i et T-kryds drejer man til venstre og tager anden vej til højre ind langs østsiden af Svedberga Kulla, 17km. Her er der tiltænkt overnatning, og en tidligere hytteplads få hundrede meter inde langs skovvejen byder på en udmærket bivuakplads med bord og bænke. Kullen er naturreservat, så evt. teltning bør derfor finde sted ud langs med den gamle jernbanestrækning nordøst for kullen. Vand kan medbringes fra Mjöhult ca. en km forinden.

Dag 3    Svedberga - Åstorp, 22km
   På nordsiden af Svedberga Kulla passerer den gamle jernbanestrækning fra Kattarp til Mölle via Höganäs. Denne bane blev åbnet i 1885, men i 1963 lukkede strækningen mellem Höganäs og Mölle, og i 1993 kørte det sidste tog på resten af strækningen i forbindelse med VM i pløjning på Västraby Gård. Kort efter blev banen nedlagt, og i dag er der gang- og cykelsti på strækningen. Ruten videre frem følger således den nedlagte jernbane forbi Stureholm til Kattarp, 6km. Nu fortsættes ad en landevej til Hasslarp, hvorfra det ad en noget kedelig hovedvej går til Strövelstorp. Denne kedelige etape er dog nødvendig, da der ikke er mange steder det er muligt at krydse Vege Å. Umiddelbart før byen krydses åen, og efter denne vælger man første vej på højre hånd ned forbi den nydelige kirke, hvor et lille grønt anlæg indbyder til frokostpausen, 12km.
   Herefter er det i langt overvejende grad små biveje der fører videre mod Åstorp. Man drejer til højre ved kirken og vandrer ned langs en golfbane. Hvor vejen tilsyneladende ender blindt finder man fortsættelsen bag en stor ladebygning, hvorefter en snæver viadukt fører under E6-motorvejen. På den anden side holder man mod højre og vandrer ad fine småveje frem til Nygård. Her til højre ned over Humlebäcken, hvor man fortsætter ind gennem det imponerende gods Ekdalen, 18km. Vejen fører nord om en stor og karakteristisk grusbakke, og efter denne er passeret krydser man tilbage over Humlebäcken igen. Man passerer her Åstorps genbrugsplads, og ved næste kryds drejer man til højre og passerer under E4-motorvejen, 20km. På den anden side af motorvejen fortsætter man ind i byen, og vejen fører direkte frem til jernbanestationen i Åstorp, 22km.