Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden midt

Etape 5: Eljaröd - Simrishamn
Skåneleden / Österlenleden 7-4b

48km, 3 dage
Dette er en noget atypisk og meget varieret vandretur som bevæger sig gennem en række meget forskellige skånske landskaber. Ruten begynder oppe på det østlige Skånes højland og forløber herefter ned gennem Verkaåens naturreservat, forbi Skånes højeste vandfald frem til åens udløb i Østersøen. Herfra følges kysten sydpå langs brede sandstrande til Stenshuvud med Sveriges sydligste nationalpark. Til slut langs sand- og stenstrande til rutens endepunkt i Simrishamn. Det er en spændende rute, der også er lidt mere krævende end normalt for Skåneleden, også fordi der kun findes vindskydd og markeret sti på den første del af etapen mens stranden angiver den bedste vej på den anden del. En større del af ruten bevæger sig gennem Verkaåns naturreservat og Stenshuvud nationalpark, hvorfor allemansrätten kun er gældende på en del af strækningen. Ruten kan med fordel vandres på en weekend i sensommeren, dels på grund af badestrandene og dels fordi det ofte er lettere at bivuakere om sommeren.

Mellem Verkaån og dennes udløb i Østersøen er ruten afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper. Mellem Verkaåns udløb og Simrishamn er ruten, bortset fra passagen gennem Stenshuvuds nationalpark, stort set umarkeret og følger her blot kysten.
Kort: Skåneleden/Österlenleden (i samtryk med rutebeskrivelse).

Vandfaldet ved Hallamölla er med en samlet faldhøjde på 23 meter Skånes højeste vandfald.

Henrejse

Fra Malmö med pågatåg eller Øresundstog til Ystad, hvorfra SkåneExpressen regelmæssigt kører til Eljaröd; samlet rejsetid knap 2 timer.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Eljaröd - Verkasjön, 6km
Dag 2: Verkasjön - Vitemölla, 21km
Dag 3: Vitemölla - Simrishamn, 21km

Hjemrejse

Fra Simrishamn kører regelmæssigt tog til Malmö med togskifte i Ystad, samlet rejsetid ca. 1½ time.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Eljaröd - Verkasjön, 6km
   Fra busstoppestedet i Eljaröd vandrer vi i nordøstlig retning ad landevejen mod Andrarum. Vi passerer gennem Ludaröd og når landevejen små to km senere deler sig drejer vi til højre mod Bertilstorp. 600m senere møder vi Skåneledens karakteristiske orange markeringer og følger disse mod venstre langs Verkaån, 5km. Vi er nået frem til det gamle alunværk ved Kristinehov, hvor der gennem det 17. til 19. århundrede blev brudt skifer i henved 300 år, og i lange perioder var denne virksomhed Skånes største industri. Området og en del af bygningerne er ganske velbevarede, og mange informationstavler fortæller nærmere om denne i dag temmelig ukendte industrivirksomhed. Ved 'Magasinet' går en mindre sti fra mod højre og krydser Verkaån. Vi følger denne sti og kommer snart frem til Verkasjön, hvor overnatningspladsen er beliggende, 6km. Søen er indrettet som fiskedam, og her er både vindskydd med bålplads samt toilet og affaldsspand, men vand må man selv medbringe til overnatningspladsen. Vindskyddet her er det eneste vindskydd på hele denne etape.

Dag 2    Verkasjön - Vitemölla, 21km
   Dagsmarchen indledes med at vi går tilbage til landevejen mod Bertilstorp, 1km. Ad landevejen krydser vi tilbage over Verkaån og vandrer nu ned langs med åen. Dalgangen er til at begynde med bred, men bliver snart snæver, hvor åen har gnavet sig ned i terrænet. Det er en meget flot og efter skånske forhold vild natur man møder her i området, og hele dalgangen er også lagt ud som naturreservat. Vi når frem til Hallamölla, 4km, hvor vi finder Skånes største vandfald. Valdfaldet er delt op i en række mindre fald, og har en samlet faldhøjde på 23m. Nedenfor faldet løber åen videre i en snæver slugt, hvor stien kryber tæt forbi åen på de stejle skrænter. Efter et par km udvider dalen sig pludseligt, og stien fortsætter nu i fladt terræn frem til lejrpladsen ved Vantalängan. Der er ikke vindskydd her, men i stedet en rasthytte der kan bruges til overnatning. Vi fortsætter dog videre langs nordkanten af Verkaåns dalgang gennem et karakteristisk østskånsk landskab med magre jorder, der ofte er bevokset med enebær eller ligger som hede, og som mestendels benyttes til kreaturgræsning. Således når vi frem til Riksväg 19 med busstop og toilet. Om sommeren er her også turistbureau, og her holdes frokostpausen, 12km.
   Österlenleden deler sig nu i en nordlig gren der fører over Agusa tilbage til Verkasjön og en sydlig der fortsætter ud mod havet. Vi skal jo videre mod Simrishamn og vælger derfor den sydlige gren der fortsætter vandringen ned langs Verkaån. Vi krydser en veteranjernbane, og når vi når frem til Skepparp forlader vi Verkaåns naturreservat som vi har vandret i hele dagen. I stedet passerer vi nu ind i det militære øvelsesterræn Ravlunda, hvorfra der afholdes skydeøvelser ud over Østersøen. Til sidst når vi frem til Skepparpsgården, hvorfra vi følger Verkaån de sidste par hundrede meter frem til åens udløb i Østersøen, 18km. Hvis vejret er tvivlsomt eller man ikke har lyst til at ligge ude, er Skepparpsgården i dag indrettet som vandrerhjem hvor man kan få fast tag over hovedet. Ellers fortsætter Skåneleden videre ned langs Østersøens strande. Ruten er fra dette punkt ikke længere markeret, og man vandrer blot langs stranden. Vi når således frem til Vitemölla der er målet for denne dagsmarch, 21km. I byens sydlige udkant findes en campingplads, men hvis vejret er til det kan man blot bivuakere på stranden; vand hentes i givet fald på havnen.

Dag 3    Vitemölla - Simrishamn, 21km
   Vandringen fortsætter langs stranden eller ad strandvejen halvanden km frem til Kivik, som er landskendt for sine store frugtplantager. Især æbler dyrkes der her, og ved høsttide afholdes der en stor festival i byen hvor man kan få serveret æbler på alle mulige og umulige måder. Endelig er der i byen også et udmærket konditori hvor man kan få sig en god kop morgenkaffe efter en nat på stranden. Kivik forlades i østlig retning og vi vandrer gennem æbleplantagerne med Stenshuvud ret forude, der efterhånden tårner sig op bag træerne. Her ender vejen ved grænsen til Stenshuvud nationalpark, 5km. Der er anlagt flere stier gennem nationalparken, så der er her mulighed for flere varianter, der alle er markerede. En indlysende rute er at følge stien op over områdets højeste punkt, Stenshuvud selv, hvorfra der i godt vejr er en vidtstrakt udsigt over Østersøen og det på gode dage skulle være muligt at se helt til Bornholm. Videre ned til den centrale parkeringsplads med naturrum og cafeteria i turistsæsonen. Herfra kan man vandre ned mod stranden, hvor man ovenfor klinten finder en fin lille sti der snor sig gennem den savanneagtige græsmark. Ved Björkenäs forlader vi til sidst Stenshuvud nationalpark efter et par gode timers oplevelser, 9km. Den næste times tid er meget letgået, idet vi blot følger den brede sandstrand frem til Vik, 13km, hvor frokostpausen kan holdes. På havnen finder man både vand og toilet.
   Vi forlader Vik ad en sti langs stranden gennem Baskemölla og frem til Vårhallerna, 18km. Også her er terrænet letgået, omend det ind imellem kan være lidt besværligt at krydse de små bække der løber ud i havet, og hvor der som regel ikke er broer. Nu fortsætter vi langs strandkanten og kommer hurtigt frem til Tobisvikens badestrand, med både havbad og bassin, og som næsten fører helt ind i centrum af Simrishamn. Vi vandrer forbi havnen og drejer så op til højre hvor vi hurtigt når frem til jernbanestationen, 21km. Den lange vandring tværs over Skåne, fra Kullen til Simrishamn, er hermed afsluttet.