Start  >  Vandring  >  Sverige  >  Syd  > Markaryd,

Rundt om Markaryd

Markaryd Vest 1: Markaryd - Koarp

45km, 3 dage
Omend Markaryd er den sydvestligste by af betydning i Småland forløber langt det meste af denne rute gennem Halland, i en diagonal mod sydvest frem til Hallandsleden, som herefter følges den sidste bid vej frem til dennes knudepunkt med Skåneleden på Hallandsåsen. Den første halvdel af ruten forløber gennem typisk smålandsk natur med skove, moser og småsøer, mens den sidste halvdel går gennem et mere kultiveret landskab frem til den stejle opstigning op over åsen. Ruten slutter i Koarp, et punkt som ganske vist ikke kan nås med offentlig transport, men som rutemæssigt er et vitalt knudepunkt hvor Skåneleden og Hallandsleden bindes sammen. Ruten følger for det meste brede skovveje, der på den sidste halvdel overvejende er asfalteret.

Rutens sidste trediedel, fra Smedjeån til Koarp, er markeret med orange bånd eller farve på træer og stolper, mens den øvrige del af ruten er umarkeret.
Kort: Gröna kartan blad 4D SV Markaryd og 4C SO Halmstad.

Den idylliske Smedjeån, et perfekt sted til en lille pause.

Henrejse

Fra Helsingborg kører Skåneexpressen flere gange direkte til Markaryd, og der er også flere forbindelser via Hässleholm. Rejsetid med ekspresbussen 1 time 45 minutter fra Helsingborg.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Markaryd - Ripesjön, 6km
Dag 2: Ripesjön - Högalt, 21km
Dag 3: Högalt - Ekegården - Koarp, 18km

Hjemrejse

Som ovenfor nævnt kan Koarp ikke nås med offentlig transport, men for bilende er der er stor parkeringsplads lige ved siden af overnatningspladsen. Nærmeste busstop er i Våxtorp, 7-8 km mod nord, og har man ikke adgang til bil vil det derfor være nærliggende at kombinere denne etape med Skåneleden nords etaper 3 eller 4 til henholdsvis Båstad eller Åsljunga.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Markaryd - Ripesjön, 6km
   Udgangspunktet for denne korte etape er byen Markaryd, som ud over at være et trafikalt knudepunkt også er det lokale handelscentrum med alle nødvendige butikker. Fra busstationen ved den nedlagte jernbanestation følges vejen mod syd, og snart efter krydses godsbanesporet til højre. Vejen ender i en sti, som fører ned til Byasjön. Nu følger man stien rundt om Byasjön og Lokasjön, et meget naturskønt område hvor der også er mulighed for at bivuakere hvis man er ankommet om aftenen. Alt for hurtigt når man frem til Oshult, 3km, hvorfra man følger bivejen mod syd over en km. Kort efter Mariestrand drejer en skovvej fra mod W, og man følger denne frem til en lille sti drejer fra til venstre. Bemærk at stormfaldet i 2005 har medført en del ændringer her, og skovvejen fører nu længere frem end angivet på kortet. Med lidt held når man frem til Ripe, 5km, hvorfra man følger en fin grusvej frem til Ripesjön, 6km. Hvor grusvejen forlader søen ligger en bådebro med borde, bænke og grillplads, og ved vendepladsen lidt længere fremme ad vejen er der gode teltpladser. Søens vand bør dog ikke drikkes direkte, men kan efter kogning bruges til madlavning.

Dag 2    Ripesjön - Högalt, 21km
   Fra vende- og overnatningspladsen fortsætter man ad grusvejen, senere en sti mod W, og fanger så en anden grusvej der fører mod S og W frem til Tormansbygd. Den moderne landevej krydses, og man vandrer nu videre ad den gamle landevej i retning af Fälleberga (bemærk den gamle hastighedstavle!) og kommer snart frem til Järsbacken, 5km. På venstre side er her udstillet et par meget livagtige vildsvin, og der er også et par bænke med bord til et lille hvil. Videre ad den gamle landevej vandrer man gennem Fälleberga, Högaryd og forbi Handskholmen, og man holder den vestlige retning gennem skoven til Ågård, 14km. Undervejs gennem skoven er der flere lysninger hvor frokostpausen kan holdes.
   Vi nærmer os nu Smedjeån, passerer en mølledam i et parkagtigt landskab, og når så frem til Hishult, 16km, hvor vi krydser åen første gang. I Hishult kan man gøre indkøb i en lille ICA, og der er busforbindelse mod Laholm. Vi forlader byen mod W ad en ny grusvej, vandrer gennem Rävaljung og når til sidst frem til det lille torp Högalt, 21km. Fra torpets nordlige udkant fører en lille sti ned til Oxhultasjön, og få meter nede ad denne sti ligger en stor og fin lejrplads med en lille bålplads. Vand til madlavning kan hentes i søen, men drikkevand bør skaffes fra Högalt.

Dag 3    Högalt - Ekegården - Koarp, 18km
   Fra Högalt følger man en skovvej mod W, der snart snævrer ind til et hjulspor. Efter en halv km deler sporet sig, hvor det venstre stiger SW op over en lille ås og det højre fører NW gennem et hul ned mod et moseområde. Sidstnævnte fører snart frem til gården ved Ydrilt, hvor man drejer til venstre frem til Pershult, men det venstre spor fører gennem en dejlig afvekslende natur frem til en lille bivej, hvor man da drejer til højre for at nå Pershult, 2km. Videre mod NW vandrer man gennem Horsabäck, med en lille kaffebod i krydset til venstre, og stiger så ned til Smedjeån, som man her krydser igen, 5km. Lige på den anden side er en picknick-plads med toilet, og over en pause kan man også checke om der er ørreder i fisketrappen. Ti meter længere fremme møder vi så Hallandsleden, der kommer ned fra Västralt, og vi følger den mod venstre ned langs åen. Få hundrede meter senere når vi frem til rastpladsen Ekegården med vindskydd og bålplads, men uden vandpost. Vi fortsætter ad grusvejen frem til Skråmered, hvor vi krydser Smedjeån en sidste gang, 8km, og kommer nu ind i et overvejende landbrugsområde. Med udsigt mod Hallandsåsen følger vi den markerede rute mod S og finder i grøftekanten ved skovbrynet en god mulighed for en frokostpause.
   Længere fremme krydses hovedvej 24 mellem Laholm og Örkelljunga, 11km, og vi når frem til Stensån, som er denne rutes laveste punkt. Herfra venter 145 meters opstigning til Hallandsåsen! Efter at have krydset åen følger vi bivejen frem til hovedvejen der fører sydpå fra Våxtorp (I Våxtorp findes det nærmeste busstop til Koarp), og følger denne en lille km mod syd. Nu drejer vi til højre ad Skånevägen, 14km, og ad en noget kedelig, men effektiv asfaltvej stiger vi op over Hallandsåsen. Efter små to km opstigning drejer Hallandsleden fra til venstre og fortsætter op over en grov grusvej til Slätthult, 17km. Vi har nu næsten nået toppen, og en god lille sti fører nu på 20 minutter lidt op og ned frem til overnatningspladsen ved Koarp, 18km. På pladsen er der to vindskydd, bålplads, toilet og affaldsspand, mens vand kan hentes ved bygningen skråt overfor. I Koarp møder vi Skåneleden, som danner den naturlige vej videre fra Koarp mod Båstad eller Åsljunga.