Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden nord

Etape 3: Koarp - Örlid - Båstad
Skåneleden / Kust till Kustleden 14-15

29km, 2 dage
Ligesom de andre etaper på denne vestlige del af Skåneleden nord er også denne etape "vendt om", idet hele etapen følger Skåneledens "Kust till Kustleden", og ved at vandre fra øst mod vest vandres i samme retning som den officielle turbeskrivelse. Denne etape tager udgangspunkt i Koarp, et punkt som ganske vist ikke kan nås med offentlig transport, men som rutemæssigt er et vitalt knudepunkt hvor Skåneleden og Hallandsleden bindes sammen. Fra Koarp fører denne etape os gennem Hallandsåsens udbredte skovområder, hvor man kan vandre i timevis uden at møde nogen form for bebyggelse. Vi krydser E6-motorvejen, og efter at have vandret gennem Älemossen bliver landskabet gradvist mere civiliseret indtil etapen slutter af med en storslået udsigt over Kattegat mens vi vandrer ned mod Båstad. Ruten følger overvejende brede grusveje, afvekslende med mindre skovstier, og er generelt godt markeret.

Ruten er adskillige steder temmelig utydelig, efter delvist at have ligget brak siden stormfaldet i 2005. Der er dog i 2007 blevet ryddet op på de sidste afsnit, og hele ruten er for det meste godt afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Skåneleden/Kust till Kustleden del 2 (i samtryk med rutebeskrivelse).

Overnatningspladsen ved Dövabäck er så idyllisk at man næsten glemmer motorvejens nærhed.

Henrejse

Som ovenfor nævnt kan Koarp ikke nås med offentlig transport, men for bilende er der en stor parkeringsplads lige ved siden af overnatningspladsen. Nærmeste busstop er i Våxtorp, 7-8 km mod nord, og har man ikke adgang til bil vil det derfor være nærliggende at kombinere denne etape med Skåneleden nords etape 4 til Åsljunga eller måske fortsætte ad Hallandsleden til Knäred.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Koarp - Brammarp, 15km
Dag 2: Brammarp - Båstad, 14km

Hjemrejse

Fra Båstad kører Øresundstog i timedrift til Helsingborg og Malmö, rejsetid hhv. tre kvarter og halvanden time.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Koarp - Brammarp, 15km
   Denne dagsetape er i 2007 blevet genåbnet efter stormen 8. januar 2005, men denne dagsbeskrivelse afspejler ruteforløbet før genåbningen. Lokale afvigelser fra denne beskrivelse kan derfor forekomme. Se også nedenfor.
   Fra overnatningspladsen ved Koarp følger vi først landevejen mod vest, men drejer så ad en skovsti ud gennem Koarpsmosse. Stien kan her stedvist være svær at finde på grund af skovfaldet, så det er en god idé at være opmærksom på markeringerne. Vi når frem til en bred grusvej, som vi stort set følger frem til Kockabygget, 6km. Dette er det sidste hus vi passerer i dag, og ruten fortsætter nu ad en sti umiddelbart syd om Högalteknall, der med 226m er Hallandsåsens højeste punkt. Det er naturligt at slå en afstikker her forbi, men udsigten er nu ikke så bemærkelsesværdig, 7km. Vi fortsætter nu gennem en ganske afvekslende og øde natur, hvor den lille sti slynger sig gennem tætte granskove og halvåbne moser og krydser flere små bække. Her i skovens dybe, stille ro, bemærker man dog snart at vi langsomt, men sikkert er ved at nærme os E6-motorvejen. Stien munder ud i en lille skovvej, der krydser Dövabäck, og munder så ud i en bred grusvej, som vi følger næsten helt frem til motorvejen. Lige før viadukten drejer en skovvej fra til venstre, krydser Dövabäck i et skovfaldsområde og kommer så frem til overnatningspladsen. Der er toilet og affaldsspand ved skovvejen, og 100m inde i skoven, ganske idyllisk ved bredden af Dövabäck, ligger vindskyddet med bålplads, 15km. Der er brønd ved pladsen, men det anbefales at koge brøndvandet inden det kan bruges som drikkevand. Alternativt er det muligt at få vand i Brammarp, 1km mod SE.
   En alternativ rute, så længe ovennævnte er for besværlig på grund af stormfaldet, følger blot den ovenstående rute i 2½ km frem til en bred skovvej, hvor ruten drejer til venstre ad denne. Hvor stien længere fremme atter drejer til venstre fortsætter man i stedet ad skovvejen frem til et T-kryds hvor man drejer til venstre her i stedet, krydser Skåneleden længere fremme, og når frem til Ugglehuset, 5km. Kort efter Ugglehuset drejer man til højre og følger den brede skovvej 3½ km, hvorefter man drejer til venstre. Man når frem til en ensomt beliggende gård, 11km, drejer til højre forbi denne, og herefter til venstre ad en mindre og godt bevokset skovvej. Efter et par km fin vandring ad denne når man frem til Brammarp, hvor der er mulighed for at tanke drikkevand, inden man forlader landsbyen ad en lille vej mod NW. En km ude ad denne når man frem til overnatningspladsen ved Dövabäck, 15km.

Dag 2    Brammarp - Örlid - Båstad, 14km
   Fra Dövabäck følger vi ruten tilbage til viadukten og krydser så under motorvejen. Herefter vandrer vi den næste km ad et hjulspor langs med hegnet til motorvejen indtil vi kommer frem til den gamle hovedlandevej over Hallandsåsen, som vi følger mod N. Efter en halv km viser markeringerne ind over et hedeområde, men jeg vil anbefale at man i stedet fortsætter ad landevejen frem til Motel Hallandsås, idet stien bagved er temmelig sumpet, tilsyneladende ikke bruges særlig meget og kan være svær at finde. Bag motellets rasteplads kommer man let og simpelt frem til stien igen, 3km. Fra motellet går vi ad en kort bid sti mod N og følger så en grusvej til venstre. Efter endnu et venstresving når vi frem til Örlid, 4km. Her deler Skåneleden sig, hvor den ene gren fortsætter ad vejen mod Vejbystrand (Etape 1), men den anden drejer til højre ad en markvej mod Båstad og Torekov. Vi vælger den sidstnævnte og følger markvejen ud over et overdrev med spredt enebevoksning. Ved vejs ende fortsætter ruten ad en sti tværs gennem Älemossen, en ganske fin og velholdt sti med spånger de nødvendige steder. Til sidst munder stien ud til en asfaltvej nær Kyrkhult, 7km, og vi følger nu denne vej, der slynger sig gennem et særpræget landskab af overdrev, lyngheder og enebær. Efter et par km passerer vi gennem Lya, og kort efter åbnes udsynet ud over Laholmsbugten og Kattegat, en temmelig imponerende udsigt her fra 175m højde. Vi følger nu de små veje i langsom nedstigning fra åsen, og til sidst drejer ruten stejlt ned ad en sti mod Båstad. Lige før bunden af bakken ligger overnatningspladsen Korröd, med vindskydd og toilet, 12km.
   Videre frem følger man markeringerne ad de små sideveje gennem byen, og vi når frem til en lidt større vej. Her krydser Skåneleden til venstre over en bæk til Malen, men jeg vælger i stedet at følge den lidt større vej skråt op til højre, hvor vi efter en halv km kommer frem til jernbanestationen i Båstad, 14km.