Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden nord

Etape 7: Osby - Vesslarp
Skåneleden / Kust till Kustleden 6-7

37km, 3 dage
På denne etape bevæger vi os indledningsvis gennem gammelt kulturlandskab, hvor vi langs Helge Å ser levn fra tidligere tiders industri langs den brede å. Herefter fører ruten gennem gradvist mere kuperet skovland nord om Glimåkra indtil det flader ud på den anden side af Glimån. Ruten krydser nu Simontorpsån og fører nord om Vässlarpssjön inden denne etape slutter ved landevejen mellem Lönsboda og Sibbhult, et sted der desværre ikke kan nås med offentlig transport. Ligesom de andre etaper i denne nordøstlige del af Skåneleden nord går også denne beskrivelse i modsat retning af den beskrivelse der følger med kortbladene. Ruten følger overvejende skovstier og skovveje, og er en af de mindre besøgte etaper på Skåneleden.

Ruten er enkelte steder omlagt i forhold til kortet, men er overalt godt markeret, idet markeringerne er frisket op i løbet af 2006. Ruten er således p.t. en af de bedst markerede etaper, overalt godt afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Skåneleden/Kust till Kustleden del 1 (i samtryk med rutebeskrivelse).

Efter en rigtig novemberskylle går Tommabodaån let over sine bredder.

Henrejse

Fra København kører hver anden time Øresundstog direkte til Osby på knap to timer.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Osby - Klinten, 3km
Dag 2: Klinten - Trollabackarna, 16km
Dag 3: Trollabackarna - Vesslarp, 18km

Hjemrejse

Der er fra Vesslarp desværre ikke busforbindelse med omverdenen, og nærmeste bus langs Skåneleden er over 20km borte, i Glimåkra. Vesslarp kan således i praksis kun nås med bil, hvad enten man er selvtransporterende eller bestiller en taxa til Lönsboda, 6km mod nord. Har man ikke bil til rådighed på den ene eller den anden måde må man enten vandre ud til Lönsboda (herfra bus mod Olofström og Älmhult) eller fortsætte ad Etape 8 til Östafors, hvilket bringer den samlede vandring op på 73km.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Osby - Klinten, 3km
   Fra jernbanestationen i Osby stiger man ned til Osbysjön, hvor man straks ser de første markeringer for Skåneleden. Man følger stierne rundt om søen til byens sydøstlige udkant. Herfra fører den lille vej direkte frem til overnatningspladsen, men inden da fører den markerede sti ind langs lysløjpen under Klinten. Overnatningspladsen ligger på Friluftsfrämjandets grund i umiddelbar nærhed af Osby Camping, og der er vand, WC og affaldsspand direkte på pladsen, 3km.

Dag 2    Klinten - Trollabackarna, 16km
   Straks fra overnatningspladsen fører Skåneleden ind i skoven, der her er noget medtaget af 2005-stormen. Ruten er derfor lagt om enkelte steder, men er overalt let tilgængelig. Vi krydser Riksväg 19 og kort efter Helge Å to gange, hvorved man passerer forbi mange levn fra den industrielle barndom langs åen. Nu forsvinder stien ind i skoven, passerer i nærheden af en kilde ved Sisse Stuga, og følger herefter den gamle landevej, der her er indrammet af gamle stenmure, frem til Eskilstorp, 9km. Kort efter når vi frem til hovedlandevejen mellem Osby og Glimåkra. På den anden side fortsætter stien op over bakkedraget Källstorpshöjden, og også her er Skåneleden lagt om på grund af stormen. Vi når frem til en skovvej som vi følger gennem Rumperöd og drejer så ned ad den gamle jernbanetrasse mod Glimåkra. Vi følger den dog kun en km, hvorefter vi drejer til venstre, krydser landevejen mod Boalt og stiger så stejlt op på Trollabackarna. Heroppe, ovenpå en stor kampesten, finder vi overnatningspladsen med vindskydd og bålplads, 16km. Toilet og affaldsspand for foden af bakken mens vand og endnu en affaldsspand findes ved Glimåkras fritidscenter nede ved søen.

Dag 3    Trollabackarna - Vesslarp, 18km
   Vi forlader lejren og stiger ned til søen, hvor vi om sommeren også har mulighed for et dyp i Trollabadet samt småshoppe i kiosken. En fin sti fører videre øst om søen og fortsætter frem til Tockarp, 3km, hvorfra vi følger den måske tusind år gamle landevej Ryavägen det næste par km inden vi holder mod E for at nå frem til Blankhult, 6km. Kort efter når vi frem til hovedvej 119, som vi følger gennem Simontorp. Umiddelbart før vi krydser Simontorpsån passerer vi Simontorpsgården hvor det er muligt at tanke drikkevand. Vi forlader hovedvejen ad en skovvej, senere en sti, der fører frem til vestsiden af Vässlarpssjön. Også her finder vi spor fra tidligere tiders industri, blandt andet resterne af et gammel dampdrevet savværk. Ruten fortsætter nord om søen ad små skovstier; dette afsnit rundt om søen er nok dagens flotteste strækning, men også lidt bøvlet at gå, da der ligger mange træer over stien. Træerne er dog afgrenet og er forholdsvis lette at overstige. På den nordøstlige side af søen er der flere små badepladser, som sagtens også kan tjene som en frokostplads, 13km.
   Vi fortsætter nu ad skovstierne ud til Norregård, 15km, hvor vi en kort bid følger asfaltvejen mod S inden vi i en stor bue N om Blekingsmyren når frem til overnatningspladsen Vesslarp ved Tommabodaån. Kort forinden overstiger vi et lille bakkedrag, hvorfra der er en fin udsigt over mosen. Som allerede nævnt er det ikke muligt at komme fra Vesslarp med offentlig transport, så hvis man skal vandre videre til Östafors overnatter man her, i modsat fald fortsætter man en god halv km frem til landevejen hvor der er parkeringsmuligheder ved skovvejen, 18km.