Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden nord

Etape 8: Vesslarp - Östafors
Skåneleden / Kust till Kustleden 3-5

36km, 2 dage
Fra Vesslarp vandrer vi på denne etape først gennem let kuperet terræn frem til lensgrænsen mod Blekinge, hvorefter det går sydover, ned gennem det østskånske sølandskab ved Immeln og Raslången. Ruten når frem til sydspidsen af Raslången, der er et lille knudepunkt for stierne her i Østskåne. Herfra fører dels en anden markeret sti en lille dagsmarch mod vest til Lerjesjön, hvor der også findes et vindskydd, og få km mod vest går Blekingeleden fra og fortsætter godt 220 km til Kristianopel i østligste Blekinge. Vi holder os dog til Skåneleden, og efter at have krydset et højdedrag når vi frem til Holjeån, hvor denne etape slutter ved Östafors ved hovedvej 116, ca. 7 km fra Olofström. Ligesom de andre etaper i denne østlige del af Skåneleden nord går også denne beskrivelse i modsat retning af den beskrivelse der følger med kortbladene. Ruten følger overvejende skovstier og i mindre omfang skovveje, og er en af de mindre besøgte etaper på Skåneleden.

Ruten er let at finde, og er afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Skåneleden/Kust till Kustleden del 1 (i samtryk med rutebeskrivelse).

Blik over sydspidsen af Raslången fra lejrpladsen ved Bökestad.

Henrejse

Der er desværre ikke busforbindelse fra omverdenen til Vesslarp, og nærmeste bus langs Skåneleden er over 20km borte, i Glimåkra. Vesslarp kan således i praksis kun nås med bil, hvad enten man er selvtransporterende eller tager en taxa fra Lönsboda, 6km mod nord. Har man ikke bil til rådighed på den ene eller den anden måde må man enten vandre fra Lönsboda (hertil med bus fra Olofström eller Älmhult) eller kombinere denne tur med Etape 7 fra Osby, hvilket bringer den samlede vandring op på 73km.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Vesslarp - Bökestad, 26km
Dag 2: Bökestad - Östafors, 10km

Hjemrejse

Fra Östafors kører hver anden time bus til Bromölla, hvorfra der kører Øresundstog til København via Malmö, samlet rejsetid knap tre timer.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Vesslarp - Bökestad, 26km
   Det forudsættes at man aftenen forinden er nået frem til lejrpladsen ved Vesslarp, om det så er ved vandring fra Lönsboda eller Osby, eller i bil. Rejser man først til udgangspunktet om morgenen anbefales det at man bruger tre dage i alt på denne etape, med en mellemlejr ved Brotorpet.
   Lejrpladsen ved Vesslarp befinder sig ca. en halv km W for landevejen mellem Lönsboda og Broby, ca. 6 km S for førstnævnte og lige ned til Tommabodaån. Herfra vandrer vi straks på morgenstunden mod øst, følger landevejen mod S nogle hundrede meter, og følger så en grusvej E til en ødegård. Herfra følger vi en skovsti SE, krydser Felån og kommer frem til det lille, men velholdte torp Strönhult, 2km. Vi fortsætter østover ad stier og grusveje, passerer en kilde, og følger herefter en gammel tilgroet landevej frem til Nytebodaskogen, et naturreservat med 300 år gamle gran- og fyrretræer. Dette er et meget flot skovparti, som desværre er blevet temmelig medtaget af stormen i 2006. Vi krydser nu endnu en landevej og herefter overskrider vi lensgrænsen til Blekinge, for kort efter at nå frem til landevejen mod Olofström, 9km. Vi følger denne landevej få hundrede meter og drejer så mod S ad en gammel landevej forbi Rävatorpet til Tuesjön. Vi vandrer dog kun kort langs denne sø, for at krydse over til nabosøen Hallsjön, hvorefter vi krydser tilbage over landevejen. På den anden side krydser vi over en lille, men stejl bakke, for på den anden side at stige ned til den store græsklæste rasteplads Brotorpet ved bredden af Immeln, 13km. Her findes vindskydd, bålplads, fiske- og badeplads, mens vandpumpens drikkevand pr. september 2007 er uegnet som drikkevand. Hvis man er startet sent fra Vesslarp vil det være tilstrækkelig vandring for denne dag, men da vi er startet tidligt nøjes vi med at holde frokostpausen her.
   Fra Brotorpet holder vi lidt mod E, krydser kanalen og vandrer så gennem forholdsvis fladt terræn frem til Skärsnäs, hvor vi krydser landevejen en sidste gang, 18km. Nu bliver terrænet gradvist mere kuperet, men skovstierne fører mellem bakkedragene frem til Svarta Gylet, hvorfra en grusvej fører os frem til en udsigtsplads ovenfor Raslången, 22km. Vi stiger nu ned til søens vestbred, omgår et par stejle skrænter ovenom og når frem til Bökestad. Her går en anden sti fra til højre mod Lerjesjön, men vi vælger den venstre, der krydser sydspidsen af Raslången på en lang bro og kort efter fører frem til overnatningspladsen, 26km. Denne plads benyttes også af kanotister på Raslången og er derfor temmelig frekventeret. Her er to vindskydd samt bål- og badeplads, men vandet skal også her koges før det drikkes.

Dag 2    Bökestad - Östafors, 10km
   Efter gårsdagens lange etape kan vi tillade os at sove længe, for dagens tur er en forholdsvis kort tur, der dog er ganske spændende, da den mestendels fører gennem de store dybe skove. Vi begynder vandringen langs med Raslången, i et landskab der er meget atypisk for Skåne, med smalle søer, stejle skrænter og uberørt skov, og man har her indtryk af at være meget længere nordpå i Sverige. Gradvist forlader vi Raslången og stiger op på højdedraget mellem Raslången og Holjeån, og undervejs går Blekingeleden fra til venstre, stiger op på det nærliggende Boafallsbakke, der med 180m er Blekinges højeste punkt, inden ruten fortsætter mod Kristianopel ved Østersøkysten på grænsen til Småland. Vi fortsætter dog ad Skåneleden og når snart op på højdedraget, hvor vi har det hele for os selv, ingen huse og for det meste kun små skovstier eller gamle brugsveje. Vi krydser Ålabäcken og påbegynder så småt nedstigningen, først ganske langsomt, men gradvist stejlere, indtil vi efter Sonarp følger en højspændingsallé gennem et parkagtigt landskab den sidste bid vej ned i dalbunden, 9km. Holjaådalen er karakteriseret ved sine gamle istidsaflejringer, der i dag bærer tydelig præg af erosion. Vi krydser den brede å og når umiddelbart efter frem til overnatningspladsen Östafors, og få hundrede meter længere fremme landevejen mellem Olofström og Sölvesborg og denne etapes slutpunkt, 10km