Start > Vandring > Sverige > Skåne > Skåneleden nord

Etape 6: Vittsjö - Osby
Skåneleden / Kust till Kustleden 8-9

33km, 3 dage
Denne etape følger overordnet set Vieåns dalgang nedstrøms fra Vittsjön til Osbysjön, og bevæger sig på stort set hele strækningen på nordsiden af denne brede å, omend man dog kun sjældent vandrer direkte langs åen. Således er det heller ikke de store niveauforskelle der kendetegner denne tur, derimod er det et gammelt kulturlandskab man vandrer igennem, hvor man flere gange støder på spor fra århundredernes mølle- og vandkraftindustri i dalen. Etapen slutter i Osby, der er den største by i det nordøstlige Skåne og et naturligt trafikalt knudepunkt. Ligesom de andre etaper i denne nordøstlige del af Skåneleden nord går også denne beskrivelse i modsat retning af den beskrivelse der følger med kortbladene. Ruten følger overvejende skovstier, til dels skovveje, og kommer kun sjældent ud på asfalt.

Ruten er adskillige steder temmelig utydelig, dels på grund af stormfaldet i 2005, dels på grund af manglende benyttelse, og enkelte steder mangler markeringerne. Ellers er det meste af ruten godt afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Skåneleden/Kust till Kustleden del 1 (i samtryk med rutebeskrivelse).

På vej ud over de gamle og tilvoksede skovrydninger.

Henrejse

Fra København og Helsingborg kører Øresundstog til Hässleholm, hvorfra der er bus i timedrift til Vittsjö, samlet rejsetid godt 2 timer.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Vittsjö - Ubbalt, 3km
Dag 2: Ubbalt - Hästberga, 15km
Dag 3: Hästberga - Osby, 15km

Hjemrejse

Fra Osby station kører hver anden time Øresundstog direkte til København på knap to timer. Alternativt med bus til Hässleholm, hvorfra der er endnu flere forbindelser mod både København og Helsingborg.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Vittsjö - Ubbalt, 3km
   Fra busstationen ved den gamle jernbanestation i Vittsjö vandrer vi mod S og kommer efter få minutter frem til de første markeringer for Skåneleden. Vi følger dem ned til Vittsjön, og ad små veje går det rundt om sydsiden af søen. Ad en sti når vi frem til Ubbalt, hvorfra en grusvej fører frem til grænsen for naturreservatet af samme navn. Stien krydser nu op over en lille ås og fører ned til søbredden igen, hvor overnatningspladsen er beliggende, 3km. Pladsen har vindskydd, bålplads samt ekstra bord og bænke, og der er toilet oppe ved grusvejen. Vand bør dog medbringes fra Vittsjö.

Dag 2    Ubbalt - Hästberga, 15km
   Fra overnatningspladsen vandrer vi videre ad en smal sti langs med sydbredden af Vittsjön indtil stien drejer ind mod Vittsjö golfbane. Kort efter når vi ad en asfaltvej frem til Vieån, som vi krydser over en bred bro, 2km. Åen er her reguleret, og man passerer bygningerne fra den gamle vandmølle og tilhørende savværk. Vi vandrer langs et par græsningsmarker og drejer så til højre ad en lille sti langs med et levende hegn. De næste timer fører gennem den mest spændende men vel nok også mest udfordrende natur på denne etape. Vi vandrer nord om Malmsjön og syd om Skärsjön, men efter disse naturskønne søer bliver stien gradvist mere utydelig. Stien passerer et lille vandreservoir, 7km, og fører nu ned gennem en lille slugt hvor skoven er væltet af 2005-stormen. Dette sted er samtidig lidt sumpet, så det er ikke helt uproblematisk bevæge sig i dette område. Tilmed mangler markeringerne her, så man må finde den bedste vej på begge sider af den lille å. Til sidst når man ned til Vieån og er atter ude i letfremkommeligt terræn, hvor man snart efter når en rasteplads med vindskydd, 8km. Alternativt kan man fra det lille vandreservoir vælge at følge grusvejen ned til Vieån og herfra via Mölleröd nå frem til vindskyddet, en omvej på en km. Denne plads servicerer fortrinsvis kanotister på Vieån, men kan også bruges til en velfortjent frokostpause.
   Fra rastepladsen stiger vi op til Verum Kirke, og når kort efter frem til landsbyen selv, med mulighed for proviantering. Skåneleden fortsætter ad en grusvej mod N, men drejer så mod E og fører frem til Horsaskog, 11km, hvor der hos Stig Hermansson er mulighed for at tanke drikkevand, bemærk her at der ikke er vand ved den kommende lejrplads. Fra Horsaskog fortsætter stien ud over et skovparti der er ryddet for nogle år siden, og de bløde bakker står nu blot med enkelte resterende træer i det høje græs. Inden længe kommer vi dog ind i skoven igen, hvor 2005-stormen har gjort sit til at skabe nye skovrydninger, og hvor man flere steder skal klatre over eller under faldne træer. Ad skovstier og små grusveje når vi uden større vanskeligheder frem til den her opdæmmede Helge Å, hvor en vejviser viser ud langs med søen, 14km. Efter en kort vandring langs med søbredden når vi dæmningen over åen, som vi krydser til den anden side. Det tilhørende kraftværk er fortsat i funktion og fra dæmningen er der en fin udsigt ned over Helge Ås nedre løb. Kort efter når vi frem til overnatningspladsen, som tidligere har ligget meget smukt ned til søen, men nu er hele dette skovparti væltet af stormen i 2005. Der er dog ryddet op på området, så der er ingen adgangsproblemer, 15km. På pladsen er der vindskydd, bålplads og mulighed for fiskeri, mens toilet og brændeskur befinder sig ved grusvejen et par hundrede meter mod N.

Dag 3    Hästberga - Osby, 15km
   Vi forlader lejren og fanger grusvejen videre frem ved brændeskuret. Den markerede rute forlader grusvejen efter en lille km, men for at omgå et stormfældet område fortsætter vi ad grusvejen frem til landevejen, som vi følger få hundrede meter mod venstre, og ved at dreje til venstre ad den næste grusvej fanger vi snart vandrestien igen, 2km. Det kan dog tydeligt ses at stien ikke bruges meget for tiden, og hvor den passerer gennem den lysåbne skov er den næsten groet helt til. Det er dog ikke synderligt svært at følge den, omend man flere steder må gå en mindre omvej for at passere væltede træer. Trods alt er det en oplevelse at vandre gennem den øde skov, hvor man har alt for sig selv, uden at skulle dele oplevelsen med andre vandrere. Vi når frem til stenbruddet ved Ejratal, hvorfra vi nu følger en grusvej til Simontorpaån, 9km. Her drejer vi til højre ad en anden grusvej, og passerer kort efter Kristusstenen, en enorm klippeblok, der er spaltet på tværs, sandsynligvis ved et lynnedslag. Stenen har fået sit navn fra en figur, dannet i det indvendige brud, som med meget god vilje kunne ligne et billede af Kristus. Hvis ikke man kan vente til Osby er der her en god mulighede for en frokostpause.
   Vi fortsætter videre ad grusvejen, krydser landevejen mellem Vittsjö og Osby, og kommer så ud i Gullarpsmossen, hvor der stadig den dag i dag brydes tørv, 12km. Den velspångede sti giver dog ikke nogen vanskeligheder på turen gennem mosen. Vi går i land på den anden side og fortsætter nu ind til byen ad en noget kedelig vej gennem byens industrikvarter, en vej der dog fører direkte frem til jernbanestationen i Osby, og denne etapes slutpunkt, 15km.