Start  >  Vandring  >  Sverige  >  Skåne  > Sverige på langs,

Etape 4: Hässleholm - Frostavallen - Ludvigsborg
Skåneleden / Nord till Sydleden 4-8

55km, 3 dage
Som de andre sydlige etaper af den lange vandretur på langs af Sverige er også denne etape "vendt om", idet hele etapen følger Skåneledens "Nord till Sydleden", og ved at vandre fra nord mod syd vandres i samme retning som den officielle turbeskrivelse. Med udgangspunkt i Hässleholm, den trafikmæssigt vigtigste by i det nordøstlige Skåne, fører denne etape i overvejende grad gennem et landskab som er karakteristisk for denne nordøstlige del af Skåne. Ikke så vildtvoksende som i Småland, og ikke så kultiveret som i det sydlige Skåne. Efter en brat start op over Göingeåsen vandrer vi gennem et bølget landskab med en mosaik af løv- og nåleskove, græsningsarealer og kornmarker, garneret med små landsbyer og isolerede gårde. Ruten går overvejende ad skovveje og stier, men aldrig langt væk fra civilisationen. Etapen forlader Skåneleden ved den sydlige kant af det store skovland som dækker det meste af Sverige, og slutter ved Ludvigsborg i nærheden af Höör.

Bortset fra tilslutningsruterne Hässleholm-Hässleholmsgården og Bjäveröd-Ludvigsborg er hele ruten afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Skåneleden/Nord till Sydleden del 1 (i samtryk med rutebeskrivelse).

Lejrpladsen ved Bjäveröd har alle faciliteter både dag og nat, her ved et besøg i 2003.

Henrejse

Mellem Helsingborg og Hässleholm kører både bus og tog dagligt og hyppigt; mellem Malmö og Hässleholm kører tog i timedrift. Rejsetid i begge tilfælde ca. 1 time.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Hässleholm - Lillsjödal, 21km
Dag 2: Lillsjödal - Maglebjär, 20km
Dag 3: Maglebjär - Ludvigsborg, 14km

Hjemrejse

Fra Ludvigsborg til Höör kører på hverdage regelmæssigt bus, herfra pågatåg til Malmö, samlet rejsetid godt 1 time. Bemærk at bussen mellem Ludvigsborg og Höör ikke kan påregnes at køre lørdag-søndag; i det tilfælde må man enten afbryde ruten tidligere og vandre ud til Höör eller forlænge ruten frem til Hörby (Sverige på langs' Etape 3).
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Hässleholm - Lillsjödal, 21km
   Hässleholm er nok den vigtigste by i det nordøstlige Skåne, har alle nødvendige butikker og er trafikknudepunkt på Malmö-Stockholm jernbanen. Fra jernbanestationen følges en gangsti mod venstre frem til viadukten under jernbanen. Umiddelbart på den anden side støder man på Skåneleden, hvor ovenatningsstedet Hässleholmsgården ligger mod højre, en halv km borte (Sverige på langs' Etape 5). Vi drejer dog til venstre, følger markeringerne under endnu en jernbane, og holder straks efter til højre ned langs et beboelseskvarter. Ad fine små stier når vi frem til et vådområde nord for Trollberget, hvor der er mange fugle at se på. Dette område tjener blandt andet til biologisk rensning af spildevandet fra Hässleholm, og der er et udsigtstårn placeret undervejs. Ad fine grusveje frem til Röinge, 5km, og videre stejlt op gennem skoven på Göingeåsen. Vi når frem til lejrpladsen ved Rännarehusen, 7km, hvor man kan holde en tidlig frokost, da der er vindskydd og vand på stedet.
   Vi fortsætter ad en grusvej ned mod Tormestorp, men kort før byen stiger vi stejlt op mod venstre til toppen af en høj bakke, 9km. Her havde man tidligere en fin udsigt ned over Tormestorp og Finjasjön 100m lavere, men de omkringstående træer er høje, og udsigten må man tænke sig til. Herefter holder stien sig oppe på Göingeåsen et par km inden den stiger stejlt ned mod højre og atter krydser jernbanen ved Nösdala (12km, bus). Nu følger ruten små biveje og markveje gennem et klassisk skånsk landskab, hvor små marker veksler med græsningsarealer og lunde. Det kan anbefales at følge den lidt længere rute ad små markveje ned til Lunnahöja, men under elgjagten bør man nok vælge den lidt kortere ad landevejen over Brönnestad.
   De to varianter af ruten mødes ved Bomhuset, 17km og fortsætter en lille km sydover ad landevejen, inden den efter Björkeberga drejer ned til højre ad en markvej. Markeringerne kan være lidt svære at se her! Efter et kvarters vandring fører den lille sti ind i skoven, og vi når efterhånden frem til overnatningspladsen i Lillsjödal, 21km. Pladsen har en pragtfuld beliggenhed ned til Lillsjön, og der er både vindskydd og teltpladser nede ved søen. På søens modsatte bred findes vand og toilet.

Dag 2    Lillsjödal - Maglebjär, 20km
   Fra overnatningspladsen fortsætter stien bagom Lillsjödal friluftsgård og videre ad små skovveje og stier ind i en småkuperet blandskov med flere gamle egetræer. Markeringerne på den første halvdel af dagens etape er stedvist temmelig sparsomme, og det kan godt betale sig at følge med på kortet. Vi når snart ud på en landevej og følger den mod højre til herregården Maglö, 3km. Her til venstre ned ad en dejlig snoet bivej, som fører frem til Åkarp. Videre ad de små biveje passerer vi gennem Stavaröd frem til Slättaröd, 8km, i et åbent kulturlandskab hvor jorden fortrinsvis bruges til heste- og kreaturgræsning, og de vildtvoksende grøftekanter kan her godt lokke til et lille, utidigt rast. Slättaröd er en lille landsby, hvor tiden tilsyneladende har stået stille i mange år.
   Nu fører ruten ind i et mere lukket skovområde med plantagedrift, hvilket er karakteristisk for resten af dagens etape.Vi krydser en landevej nær Prästtorpasjön, 14km, fortsætter ad en bivej på den anden side og videre op ad en lille skovsti. Hvor den munder ud på en lille bivej er der to muligheder. Den markerede rute fører til venstre, men man kan alternativt holde mod højre og følge bivejen ned gennem Silverdalen, som er en ganske snæver dal med stejle dalsider. De to alternativer mødes atter i Ullstorp, 17km. Vi fortsætter nu gennem Ullstorp naturreservat og nærmer os Frostavallens friluftsområde. Stien løber ned langs Vaxsjön og møder kort efter "Ås til Åsleden" på dens etape mellem Röstånga og Ekeröd (Skåneleden midt, Etape 3), 18km.
   I vejgaflen kan man holde til højre og kommer således frem til Frostavallens turiststation, med mulighed for overnatning indendørs. Restauranten har alle rettigheder og en pause her kan varmt anbefales. Har man tid kan man også besøge den lokale dyrepark, hvor man finder mange karakteristiske skandinaviske dyr. Denne etape drejer dog i stedet til venstre ivejgaflen, fører ind gennem skoven og når frem til overnatningspladsen ved Maglebjär, 20km. Denne lejrplads er fælles med andendagen på Skåneleden midt, Etape 3, er forsynet med vindskydd, og der er vand og toilet ved grusvejen.

Dag 3    Maglebjär - Ludvigsborg, 14km
   Vi fortsætter østover fælles med Skåneleden midt, og når snart frem til Sjunnerup. Her var tidligere jernbanestation, men i dag er både station og overgang lukket, så ruten fører i dag i en stor slynge nordover for at passere jernbanen. Vel tilbage på den anden side af Sjunnerup fører ruten ud i en rørmose, som til tider kan være ganske fugtig. Stien følger et kort øjeblik mosens nordlige kant, men fører så ind i skoven og omgår derved mosen gennem tæt underskov. Har det regnet meget må det anbefales i stedet at følge landevejen frem til hovedvejen mellem Höör og Hässleholm (bus) og følge denne mod nord til man fanger ruten igen, 4km. Vi forlader hovedvejen ind i skoven, her overvejende bøgeskov, og passerer et par vandingshuller inden vi når frem til lejrpladsen ved Onsvalakällan, 8km. Her er der vindskydd og det er et passende sted at holde frokostpause. Selve kilden ligger et par hundrede meter længere fremme ad stien.
   Vi følger grusvejen mod syd, passerer en sø med fiskeopdræt og når frem til landevejen mellem Höör og Södra Rörum, 9km. Her er det muligt at forlade ruten og følge landevejen mod stationen i Höör, som man vil nå efter 4km. Vi fortsætter dog ad den markerede rute ned ad en snorlige skovvej, som efter et par afsluttende sving når frem til lejrpladsen ved Bjäveröd, 12km, med både vindskydd, vand, toilet og fiskedam. Vi vælger at forlade Skåneleden her og følge grusvejen til højre, nedstrøms langs Kvesarumsån for efter to km at nå frem til busstoppestedet ved Ludvigsborg, 14km. Alternativt kan man fra Bjäveröd fortsætte mod syd og følge Skåneleden frem til busstationen i Hörby (Sverige på langs' Etape 3), som man vil nå efter 12km.