Start  >  Vandring  >  Sverige  >  Syd  > Sverige på langs,

Etape 10: Hindås - Kungälv
Vildmarksleden / Bohusleden 4b-6

57km, 4 dage
Denne etape forløber praktisk taget i en kvartcirkel rundt om Göteborg og forbinder Knalleleden med Bohusleden. Området er til dels præget af de store trafikkorridorer der fører ind til Göteborg, men man har alligevel formået at lægge ruten gennem naturskønne områder der til dels er uberørt af menneskehånd. Med udgangspunkt i Hindås, en stationsby midtvejs mellem Borås og Göteborg, vandrer vi ind mod Göteborg i behagelig afstand fra hovedfærdselsårerne, og når vi nærmer os Göteborg-forstaden Partille drejer vi mod nord og forlader Vildmarksleden. Vi passerer den lille men interessante by Jonsered og kommer så ud i naturreservatet Vättlefjäll inden vi til slut stiger ned og krydser den mægtige Göta Älv til slutpunktet i Kungälv. Der er en del bebyggelse i området, men det meste er koncentreret i dalgangene. Der burde derfor ikke være problemer i at drikke vandet oppe på højplateauerne.

På hele etapen benyttes de markerede vandrestier, dels Vildmarksleden på strækningen Hindås-Maderna, dels Bohusleden på strækningen Maderna-Kungälv. Der er vindskydd på alle overnatningspladser.
Kort: Gröna kartan blad 7B SO Göteborg samt eventuelt 7B SV Göteborg.

Torpet Freden byder på et af de største vindskydds på ruten op gennem Sverige.
Torpet Freden byder på et af de største vindskydds på ruten
op gennem Sverige.
Henrejse

Fra København med intercitytog til Centralstationen i Göteborg, herfra kører regional- eller intercitytog til Hindås. Alternativt med Säfflebussen til Nils Ericsonterminalen i Göteborg hvor man på Centralstationen fanger toget til Hindås. I weekenden er togforbindelsen mellem Göteborg og Hindås for det meste afløst af bus, med skift i Landvetter. Rejsetid i begge tilfælde ca. 6 timer.
Find køreplan her ... eller her

Dagsetaper

Dag 1: Hindås - Stora Härsjön, 10km
Dag 2: Stora Härsjön - Råhult, 18km
Dag 3: Råhult - Gäddevatten, 23km
Dag 4: Gäddevatten - Kungälv, 6km

Hjemrejse

Fra Kungälv med ekspresbus i halvtimesdrift til Nils Ericsonterminalen i Göteborg, herfra kører Säfflebussen flere daglige afgange direkte til København. Alternativt med tog fra Centralstationen i Göteborg, hvorfra der kører intercity- og lyntog til Helsingborg og København. Rejsetid til København i begge tilfælde ca. 5 timer.
Find køreplan her ... eller her

Turbeskrivelse

Dag 1    Hindås - Stora Härsjön, 10km
   Fra nordsiden af jernbanestationen i Hindås vandrer vi ad den markerede Vildmarksleden ned til Västra Nedsjön. Vi krydser søen over en dæmning og stiger snart stejlt op i terrænet ad grusveje og skovstier. En nedstigning bringer os frem til Hallen, 5km, og terrænet bliver nu mindre kuperet. Vi krydser landevejen mellem Rya og Lerum og når kort efter frem til en vejgaffel, 9km. Vildmarksleden drejer her til venstre, men vi drejer til højre ad St. Härsjörundan og når et kvarter senere frem til Stora Härsjön. Et par hundrede meter ude langs søbredden ligger et vindskydd, 10km, der er slutpunktet for første dagsmarch. Vindskyddet ligger i forlængelse af landingsbanen i Göteborgs lufthavn i Landvetter, og man kan fra soveposen fint overvåge trafikken her.

Dag 2    Stora Härsjön - Råhult, 18km
   Fra vindskyddet fortsætter stien nordpå til Verum, men vi skal ikke den vej. Vi har en meget længere tur for os og følger stien tilbage til vejgaflen vi passerede dagen før, 1km. Atter drejer vi til højre og følger nu Vildmarksleden vestpå gennem skoven til det lille fiskerleje Härsjödamm. Vi fortsætter videre gennem en delvist åben skov og når frem til en skovvej, som vi følger ca. 100m mod højre, 4km. Her deler stien sig igen, idet St. Härsjörundan fortsætter ad skovvejen mod nord, men vi følger Vildmarksleden og drejer til venstre ad en lille sti der fører ned til Hornasjön. Vi følger nu en skovvej langs kanten af Hornasjön og Sandsjön. Hvor skovvejen forlader søen fortsætter vi ad en sti et stykke vej langs søen og kommer frem til Lille Stamsjön, 8km. Vi fortsætter vestpå, følger kort en skovvej mod Härkeshult, og herefter forløber resten af dagen på små stier. Vi når frem til Stentjärnarna, 11km, hvor det er tiltænkt at frokostpausen holdes.
   Stien fører nu rundt om Lidmossarna, krydser en bred og imponerende sprækkedal over en lang spang, og når gennem et meget naturskønt hedeområde efterhånden frem til Maderna, 16km. Her findes endnu en vigtig vejgaffel, for her kommer Bohusleden ind fra højre og følges med Vildmarksleden ind til Göteborg. Vi vælger at forlade Vildmarksleden her og drejer til højre ad Bohusleden, hvor vi en halv time senere når frem til vindskyddet ved Råhult, 18km, der er overnatningspladsen for denne etape.

Dag 3    Råhult - Gäddevatten, 23km
   Efter en rolig nat fortsætter vi nordpå og stiger gradvist ned mod Jonsered. Vi krydser E20-motorvejen hvor den forløber i en kort tunnel og kommer efter en stejl nedstigning frem til Jonsered, 3km. Dette er et århundredgammelt industrikvarter der i dag nyder kulturhistorisk beskyttelse. Har man behov for at proviantere findes der et supermarked lidt oppe af hovedvejen til venstre. Vi passerer de gamle industribygninger, krydser Säveån ad en bivej og når gennem et herregårdslandskab frem til torpet Freden, 6km, med vindskydd og bålplads, og hvor der i sommerhalvåret er kaffeservering om søndagen. Vi stiger ned til Stora Ramsjön, krydser en lettere vakkelvorn bro mellem Stora og Lille Ramsjön, og fortsætter ad skovstien frem til Lyckhem, 10km, hvorefter vi fortsætter ad en skovvej det næste kvarters tid. Vi forlader skovvejen ad en lille sti mod nord og vandrer gennem et kraftigt kuperet terræn for at nå frem til Skulevatten, 12km, hvor vi kan tage frokostpausen.
   Efter frokostpausen fortsætter vi ad stien og når snart efter frem til Angered. Her krydser vi Riksväg 190, 14km, og kommer for første gang på denne tur ud i åbent terræn. Vi vandrer langs en gammel grusgrav, følger kort en tidligere jernbane, og efter at have krydset Lärjeån kommer vi ind i skoven igen, 16km. Endnu en stejl opstigning bringer os frem til bebyggelsen Rannebergen, som vi imidlertid passerer øst om, for at nå frem til Store Mölnesjön, 18km. Vi kommer nu ind i et meget benyttet rekreativt område for Göteborgs forstæder, og stierne er her ganske brede. Vi passerer denne sø og Grästjärnet og når så frem til Stora Stentjärnan, 19km. Stierne bliver gradvist mindre, og efter at have krydset nordspidsen af Stora Stentjärnan krydser vi over til Gäddevatten. I nordenden af søen, ude på et lille næs, finder vi et vindskydd, som er målet for dagens etape, 23km.

Dag 4    Gäddevatten - Kungälv, 6km
   Vi befinder nu i Vättlefjäll, et ubeboet højplateau med mængder af søer, moser og mindre dalgange. Der findes adskillige stier i dette område, de fleste med udgangspunkt i motionscentret Jennylund, der er vort første mål for i dag. Vi passerer forbi Svartvattnet og stiger så ned til Jennylund, 3km. Nu er det ved at være slut med skovturen, og vi følger landevejen ned gennem Bohus by for til sidst at krydse Göta Älv over klapbroen Jordfallsbron, 5km. Vi krydser ned over det sumpede dalområde der ligger op til elven og kommer frem til et større vejkryds, hvor vi finder et busstop hvorfra vi kan fange bussen mod Göteborg, 6km. Ellers ligger busstationen oppe i selve Kungälv, på den anden side af Bohus fästning.