Start  >  Vandring  >  Sverige  >  Skåne  > Sverige på langs,

Etape 5: Markaryd - Hårsjö - Hässleholm
Skåneleden / Nord till Sydleden 1-3

64km, 3 dage
Som de fire foregående etaper er også denne etape "vendt om", idet en stor del af ruten følger Skåneledens "Nord till Sydleden". Derved vandres ruten i samme retning som den officielle turbeskrivelse. Med udgangspunkt i Markaryd, den største by i dette sydvestligste hjørne af Småland, vandres langs søerne Lokasjön, Hannabadsjön og Köphultasjön inden det bærer ind i skovene på grænsen mellem Småland og Skåne. Vi når frem til Hårsjön hvor vi møder Skåneledens omfattende stisystem, som vi herefter følger sydover. Gennem Hörlingeåns smalle dalgang når vi frem til det flotte og stærkt kuperede område omkring Vedema. Herefter følger et noget kedeligt afsnit langs en hovedvej inden vi gennem et kombineret øvelsesterræn og parkområde når frem til denne etapes slutpunkt i Hässleholm.

Fra Markaryd og frem til Hårsjö benyttes almindelig offentlig vej eller sti, og resten af ruten er afmærket med orange bånd eller farve på træer og stolper.
Kort: Gröna kartan blad 4D SV Markaryd samt Skåneleden/Nord till Sydleden del 1 (sidstnævnte i samtryk med rutebeskrivelse).

Vandringen mellem de mange småsøer uden for Markaryd er den perfekte start på en god tur.

Henrejse

Mellem Helsingborg og Markaryd kører SkåneExpressen flere daglige direkte busser, rejsetid 1 time 45 minutter.
Find køreplan her

Dagsetaper

Dag 1: Markaryd - Hårsjö, 30km
Dag 2: Hårsjö - Vedema, 16km
Dag 3: Vedema - Hässleholm, 18km

Hjemrejse

Mellem Hässleholm og Helsingborg kører både bus og tog dagligt og regelmæssigt; mellem Hässleholm og Malmö kører tog i timedrift. Rejsetid i begge tilfælde ca. 1 time.
Find køreplan her

Turbeskrivelse

Dag 1    Markaryd- Hårsjö, 30km
   Udgangspunktet for denne lange etape er byen Markaryd, som ud over at være et trafikalt knudepunkt også er det lokale handelscentrum med alle nødvendige butikker. Fra busstationen ved den nedlagte jernbanestation følges vejen mod syd, og snart efter krydses det gamle jernbanespor til højre. Vejen ender i en sti, som fører ned til Byasjön. Nu følger man stien rundt om Byasjön og Lokasjön, et meget naturskønt område hvor der også er mulighed for at bivuakere hvis man er ankommet om aftenen. Alt for hurtigt når man frem til Oshult, 3km, hvorfra man følger bivejen mod syd.
   Efter 3km nås Hannabad hvor vi drejer mod venstre og passerer gennem Hannabadsåsen, en stor rullestensås som er opstået ved afslutningen af istiden hvor store spalter i den inaktive is er blevet fyldt med morænesten, som er blevet liggende efter at isen er smeltet væk. Lidt længere fremme nås Hannabads gamle mølle hvor vejen krydser Strömmabäcken, 9km. Vi drejer til venstre, og ved udstedet Köphult krydser vi Europavej E4. Vi forlader nu det ekstensive landbrugsområde og følger en lille, snoet bivej ind i skoven, hvor vi snart krydser lensgrænsen mellem Småland og Skåne. Ved Backatorp, 15km forlader vi bivejen mod højre, passerer gennem en gård og videre ad en skovvej mod sydvest. Denne bliver snart en skovsti inden vi når ud til en anden bivej, som vi følger mod venstre (syd) til Frösboholma, 18km.
   Vi fortsætter sydover, drejer til venstre i et T-kryds, for kort efter, i Skinnaretorp, at dreje skarpt til højre. Med overvejende sydlig retning følger vi nu flere små skovveje inden vi når frem til Kristenstorp ved en lille opdæmmet sø, 21km. Nu følger vi en bivej videre mod syd og når en stund senere frem til Lönsholma, 24km. Vi fortsætter mod syd, drejer skarpt til højre i landsbyen Furutorp, krydser en landevej ved Värsjöån, for til sidst at munde ud på en lille skovsti som fører til den lille gård Norraljung, 28km.
   Nu er der ikke langt igen, og vi følger gårdvejen frem til landevejen mellem Vittsjö og Röke. Her møder vi Skåneledens omfattende stisystem, som vi følger mod højre. Endnu en gang til højre ned mod en gård, og overnatningspladsen med vindskydd ligger inde i skoven til venstre, 30km. Vand og toilet findes ved grusvejen.

Dag 2    Hårsjö - Vedema, 16km
   Vi er nu inde på Skåneledens stisystem, og de orange markeringer angiver ruten det næste par dage. Man har fra Hårsjö forbindelse til "Kust till Kust leden" som fører mod vest (Åsljunga) eller øst (Osby), se Skåneleden nord, Etape 5, men vi vandrer tilbage samme vej vi kom til landsbyen Hårsjö, og drejer her mod syd for at fange den rigtige sti, "Nord till Sydleden". Efter 4km nås lejrpladsen ved Olastorp (vindskydd og vand) inden vi efter Hillarp stiger ned mod Hörlingeån. Denne løber her i en bemærkelsesværdig dal med stejle sider, og åens vand har i sin tid drevet adskillige vandmøller. Kort før vi når bunden af dalen passerer vi rastepladsen Möllarp som er velegnet til frokostpausen (borde, bænke og toilet, men intet vand), 9km. Bemærk, at området omkring Möllarp for tiden er vanskeligt passabelt efter stormfald på grund af stormen 13.-14. januar 2007.
   Vi følger nu dalbunden små 3km inden vi når frem til Aggarps skole. Umiddelbart efter skolen fører markeringerne op ad den stejle dalside på højre hånd, men det kan bedre betale sig at følge landevejen yderligere et par hundrede meter og vælge en sidevej op over dalsiden, som møder den markerede rute højere oppe. Efter en opstigning på 90 højdemeter flader stien ud og fører nu i kuperet terræn de sidste tre km til dagsmålet ved Hågnarp ovenfor Vedema, 16km. Her findes intet vindskydd, men en ombygget lade kan give ly i regnvejr. Vand og toilet findes ved grusvejen i vestlig retning.

Dag 3    Vedema - Hässleholm, 18km
   En kilometers vandring fører frem til en ås, hvorfra man har en fortrinlig udsigt ned mod Barsjön, som nås efter en stejl nedstigning over skrænten. Dette er et meget naturskønt område, og alternativt kan man lave overnatning her. Der er dog hverken vindskydd eller vand, men fiskeriet i søen er frit. Ifølge sagnet lever der i søen en stor gammel gedde som skulle være umulig at fange, men man har lov at forsøge. Ruten fortsætter ned på den anden side af søen og når ned til Rökeån. Har man lidt ekstra tid kan man følge en lille sti ned langs åen og videre op til toppen af Vedema Hall, som byder på en fremragende udsigt ned mod Finjasjön, rundturen tager en lille time. Skåneleden krydser imidlertid Rökeån og stiger op over den sydlige dalside mod riksväg 24, 3km. Denne krydses, og vi fortsætter mod syd gennem et blandet landskab med skov og græsningsområder. Vi når frem til riksväg 21 hvor der ved en lille sø er en rasteplads med vand og borde/bænke som indbyder til et frokosthvil, 9km.
   Tidligere fortsatte Skåneleden på den anden side af hovedvejen, men vejen er for tiden spærret af længere fremme ved jernbanen, så indtil der bliver etableret en alternativ overgang er man tvunget til at følge vejen i retning mod Hässleholm, først en god km på hovedvejen, og hvor den bliver til en omfartsvej følger man den gamle landevej til Finja, 12km. Finja er en gammel by med op mod 1000 år på bagen og en kirke tilbage fra 1100-tallet. Her er købmand samt bus mod Hässleholm og Helsingborg.
   Vi forlader Finja mod øst, krydser en stor å og når frem til ruinerne af Mölleröd kongsgård, som blev brændt ned under den dansk-svenske krig i slutningen af 1600-tallet, 14km. De næste tre km passerer gennem et skovområde, som både bruges som træningsområde for den nærliggende militærkaserne samt som rekreativt område for Hässleholms indbyggere. Her er mange stier og skovveje, og vil man følge den markerede rute bør man holde godt øje med markeringerne. Mister man den markerede rute er det dog ingen ulykke, for hvis man blot holder mod øst når man uvilkårligt frem til Hässleholmsgården, 17km. Her ligger overnatningspladsen med vindskydd og vand, og der er såmænd også mulighed for at overnatte indendørs på vandrerhjemmet. Skåneleden fortsætter videre herfra, men denne etape af Sverige på langs drejer til venstre efter en halv km, krydser under jernbanen og videre frem til jernbanestationen i Hässleholm, 18km.